Olieverfschets Rubens ontdekt

Peter Paul Rubens, olieverfschets voor De seculiere hiërarchie in aanbidding, ca. 1625.

Een Haagse kunsthandel heeft een verloren gewaande olieverfschets van Peter Paul Rubens (1577-1640) ontdekt. Een Vlaamse particulier bracht het werk onder de aandacht bij Hoogsteder & Hoogsteder.

De kunsthandel van vader en zoon John en Willem Jan Hoogsteder, beiden bekend van Tussen Kunst en Kitsch, krijgt geregeld e-mails van mensen die menen een onbekend meesterwerk in huis te hebben. Vaak is dit niet zo, maar de recent ontdekte schets bleek een nader onderzoek waard.

“Er waren zoveel indicatoren dat we ervan overtuigd waren dat dit een echte Rubens zou kunnen zijn”, aldus kunsthistorica Emilie den Tonkelaar. “De volgende logische stap was onze bevindingen te delen met Friso Lammertse”. Deze conservator van Museum Boijmans Van Beuningen en tevens Rubensexpert bevestigde Den Tonkelaars conclusie.

Het bleek te gaan om De seculiere hiërarchie in aanbidding, een studie voor een serie tapijten die Rubens vervaardigde voor een klooster in Madrid. “De olieverfschetsen die Rubens hiervoor maakte zijn enkele van de beste in zijn oeuvre”, vindt Lammertse. “Het was een van de grootste projecten uit zijn carrière.”

De serie bestond uit twintig wandtapijten. Zeventien olieverfschetsen die Rubens daarvoor had gemaakt, waren al bekend. De recente ontdekking is de achttiende. Deze schets is een belangrijk deel uit de serie omdat hierop vier leidende figuren uit zeventiende-eeuws Europa staan: keizer Ferdinand II, de Spaanse koning Filips IV, zijn echtgenote Elisabeth van Frankrijk en Isabella van Spanje, de dochter van Filips II en landvoogdes van de Zuidelijke Nederlanden. Zij was ook de opdrachtgever voor deze serie tapijten.

Share