Noordbrabants Museum wil een van best bezochte musea buiten Randstad worden

Het Noordbrabants Museum in ‘s-Hertogenbosch wil een van de best bezochte musea buiten de Randstad worden. Daarom investeert het de komende vijf jaar drie miljoen euro. Ruim 2,4 miljoen daarvan was de opbrengst van de succesvolle expositie over Jheronimus Bosch.

Een deel van het bedrag steekt het in de aankoop van nieuwe topstukken. Ook wil het in de vaste presentatie en tijdelijke tentoonstellingen meer aandacht besteden aan Vincent van Gogh en Jheronimus Bosch. Die twee kunstenaars vragen vanwege hun band met Brabant om meer aandacht binnen de vaste collectieopstelling, vindt het museum. De komende jaren komen ze ook terug in grote en kleine exposities.

De Hooiwagentriptiek van Jheronimus Bosch, zoals te zien in de tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum. Foto: Evert-Jan Pol.

De verwachting was dat het museum na de heropening in mei 2013 gemiddeld 120.000 bezoekers per jaar zou trekken. Dat aantal bleek aanzienlijk hoger. Het museum zet nu in op minimaal 200.000 bezoekers per jaar en een waardering van 8 of hoger. Het moet een must-see voor elke Brabander worden.

Om de ambities waar te kunnen maken, richtte het museum een bestemmingsfonds op. Vorige week besloot de provincie Noord-Brabant om haar deel van het resultaat uit de Bosch-expositie niet, zoals gebruikelijk, terug te laten vloeien naar de provincie, maar onder te brengen in het fonds bij het museum. Het gaat om een bedrag van 635.000 euro.

De tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie, die te zien was van 13 februari tot en met 8 mei 2015 trok in totaal 421.700 bezoekers, waaronder een kwart uit het buitenland. De expositie bracht 2.452.000 euro op.

Share