Noordbrabants Museum toont Picasso’s Suite Vollard

Pablo Picasso (1881-1973) was een van de meest invloedrijke kunstenaars van de twintigste eeuw. In de jaren dertig werkte hij aan het hoogtepunt van zijn grafisch werk: de Suite Vollard. Deze uit honderd etsen bestaande serie vormt een afspiegeling van zijn leven en geeft een inkijk in Picasso’s creatieve denkwereld. De complete reeks is vanaf 9 oktober te zien in Het Noordbrabants Museum.

De van oorsprong Spaanse kunstenaar kwam in 1900 naar Parijs. In de twintigste eeuw was de stad het absolute centrum van de vernieuwende kunst. Picasso bezocht de cafés en bordelen van Montmartre, had contact met avant-gardistische dichters, schrijvers en kunstenaars zoals Henri Matisse en Georges Braque en nam alle nieuwe kunstbewegingen in zich op. Zo kwam hij tot zijn baanbrekende meesterwerken, waaronder de prenten van de Suite Vollard.

De Suite Vollard dankt zijn naam aan de vooraanstaande Parijse kunsthandelaar en verzamelaar Ambroise Vollard. Hij steunde Picasso aan het begin van zijn loopbaan en gaf opdracht tot het maken van de Suite Vollard. De prenten voor deze reeks werden in meerdere oplages gedrukt, maar helaas kon Vollard zijn ambitie om de reeks etsen als luxe boek uit te geven niet waarmaken. Twee jaar na voltooiing van de reeks kwam Vollard om bij een tragisch auto-ongeluk. De prenten raakten verspreid. Slechts een beperkt aantal complete series bleef bewaard, waaronder deze reeks in de collectie van Fundación MAPFRE in Madrid. Deze zeldzame serie is slechts enkele malen eerder aan publiek getoond.

Dora Maar (1907-1997), Picasso werkend aan Guernica, 1937.
© Centre Pompidou.

Vrouwen speelden een belangrijke rol in het leven van Picasso, wat wordt weerspiegeld in de Suite Vollard. De hoofdrol in deze reeks is weggelegd voor Marie-Thérèse Walter. Op zeventienjarige leeftijd ontmoette zij de veel oudere en al getrouwde Picasso in een groot warenhuis in Parijs. Hij werd gegrepen door haar klassieke gelaatstrekken. Walter werd zijn muze en geliefde. Haar verschijning met herkenbaar silhouet is door de hele Suite Vollard te vinden. Picasso’s houding tegenover vrouwen was complex en vandaag de dag zelfs ondenkbaar, maar hij verborg hierover in de prentenserie niets.

Picasso liet zich vaak inspireren door de Griekse mythologie. In de Suite Vollard komt het figuur van de minotaurus veelvuldig voor. Een monsterachtig wezen dat half mens, half stier is en leeft van mensenvlees. Picasso identificeerde zichzelf met de stier als toonbeeld van kracht, maar ook met het beestachtige van de minotaurus.

Picasso’s Suite Vollard – De man, de muze, de mythe, 9 oktober t/m 13 februari in het Noordbrabants Museum, ‘s-Hertogenbosch

Share