Noordbrabants Museum koopt onbekend werk Henriëtte Ronner-Knip

Nieuws

Het Noordbrabants Museum heeft afgelopen woensdag bij veilinghuis Dorotheum in Wenen een vroeg onbekend schilderij van Henriëtte Ronner-Knip (1821-1909) gekocht. Het werk dateert uit de periode 1840-1848 en stelt een binnenplaats van een boerderij in Berlicum voor.

 

Henriëtte Ronner-Knip (Amsterdam 1821-1909 Brussel), Een binnenplaats van een boerderij in Berlicum, 1840-1848, olieverf op doek, 78 x 113 cm. Collectie Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch.

Henriëtte Ronner-Knip (Amsterdam 1821-1909 Brussel), Een binnenplaats van een boerderij in Berlicum, 1840-1848, olieverf op doek, 78 x 113 cm. Collectie Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch.

 

Dit doek is volgens het museum een zeer welkome aanwinst voor de deelcollectie De Familie Knip die in 2012 een vaste plaats in de opstelling krijgt van het dan verbouwde museum. De Familie Knip bestond uit acht kunstenaars, verdeeld over drie generaties, in het laat achttiende- en negentiende-eeuwse Brabant. De bekendste van hen waren de neo-classicistische landschaps- en dierenschilder J.A. Knip en zijn dochter Henriëtte Ronner-Knip, vooral bekend om haar kattenschilderijen.

Van een heel andere orde is het pop-artbeeld van Jacques Frenken (1929) dat het museum eerder kocht op de TEFAF in Maastricht. Toen Frenken in de jaren zestig afgedankte, neogotische heiligenbeelden een tweede leven gaf, vonden velen dit godslasterlijk. Frenken doorboorde ze met spijkers, verzaagde ze of bouwde ze om tot nieuwe beelden.

Jacques Frenken (1929), Gouden Madonna, 1966, goudbeschilderd gips en spenen in kast, 102 x 57 x 24,5 cm. Collectie Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch.

Zijn creaties veroorzaakten heel wat opschudding: dit zou het einde betekenen van de religieuze kunst in Brabant. Frenken zelf dacht daar heel anders over. Hij wilde het publiek juist met andere ogen naar kerkbeelden laten kijken. Zijn bedoeling was de volgens hem nietszeggende gipsen heiligen en madonna’s weer te laten spreken.

De Gouden Madonna gaat terug op Italiaanse Madonna-voorstellingen uit de Renaissance. Frenken heeft het beeld bezaaid met een groot aantal spenen en het geheel in een goudkleur beschilderd. De Gouden Madonna en het schilderij van Ronner-Knip zijn over enkele weken te bezichtigen in het museum.

Share