New York Times kraakt badkuip van Stedelijk af

Nieuws

The New York Times is geen fan van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum. In een gisteren gepubliceerd artikel noemt Michael Kimmelman de ‘badkuip’ het belachelijkste gebouw dat hij ooit heeft gezien.

De auteur vraagt zich af waarom er is gekozen voor een badkuip. Volgens hem is het kijken van klassiek moderne kunst in een uit de kluiten gewassen sanitair meubel namelijk net zoiets als het luisteren naar Bach, gespeeld door een man verkleed als clown.

In het artikel moet niet alleen het Stedelijk het ontgelden. Kimmelman heeft ook geen goed woord over voor de in 1999 gerealiseerde uitbreiding van het Van Gogh Museum. Hij noemt  de vleugel van Kisho Kurokawa “horrific”, ofwel gruwelijk. Beide gebouwen staan op het evenmin door de auteur gewaardeerde Museumplein, met zijn “idiote supermarkt” (de Albert Heijn) en het “lompe ezelsoor” als dak van die supermarkt.

Foto: Evert-Jan Pol.

Foto: Evert-Jan Pol.

De auteur, die het ‘oude Stedelijk’ wel kon waarderen, verzet zich in het artikel behalve tegen het Stedelijk en het Museumplein, tegen museale architectonische hoogstandjes in het algemeen. Het Guggenheim in Bilbao  noemt hij daarbij ook als voorbeeld. Volgens hem garanderen flitsende gebouwen geen hoge bezoekersaantallen.

Share

  1 comment for “New York Times kraakt badkuip van Stedelijk af

Comments are closed.