Nederlandse tekeningen onder de loep in Bremen

Abraham van Dijck, Portret van een jonge vrouw, jaren 1670, Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen, Kupferstichkabinett.

Recensie

Van portretten tot landschappen en van schelpen tot Bijbelse voorstellingen; de collectie tekeningen uit de Nederlanden van Kunsthalle Bremen is zeer gevarieerd. En bijzonder groot ook: het Duitse museum bezit niet minder dan 950 werken op papier van oude Nederlandse en Vlaamse meesters. Nog tot en met 1 juli toont het een ruime selectie, in de tentoonstelling Kühles Licht und weite See (koel licht en wijde zee).

Tekst: Evert-Jan Pol

De expositie markeert de afsluiting van een vier jaar durend restauratieproject. Restauratoren maakten bijvoorbeeld oude restauraties ongedaan en verwijderden vlekken zoveel mogelijk. Met als resultaat dat de meeste tekeningen sinds lange tijd weer stralen. Zoals het prachtige portret van een jonge vrouw van Abraham van Dijck. De kunstenaar zette het op in bruin en bracht vervolgens enkele rode details aan die de tekening in het oog doen springen.

Een andere opvallende tekening is een voorstelling van ene met zeewier begroeide mosselschelp. Wie de kunstenaar was, is niet bekend; waarschijnlijk was het matroos die de schelp aantrof op een van zijn zeereizen. De maker gaf de mossel zeer gedetailleerd weer en – en dat is extra leuk – beschreef het exemplaar uitvoerig. Zo vertelde hij het een en ander over de begroeiing: “Het gewas hier op geleek zeer wel naar Varen, dat in duin wast: het is hier wat te grof van blad verbeeldt; de takjes bij a, B en C zyn ’t natuurlijkst: het was ook niet groen maar dor.”

Het portret van de vrouw en de voorstelling van de mossel zijn twee van de in totaal 180 tekeningen in dit grote interessante overzicht van Nederlandse en Vlaamse tekeningen. Het leeuwendeel komt uit de zeventiende eeuw en de overige werken stammen uit de zestiende en achttiende eeuw. Het zwaartepunt ligt op landschappen, waaronder ook zeegezichten. Zo is er een leuke schetsmatige tekening van Jan van Goyen te zien, met vissers die de vangst van de dag aan wal brengen.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Anoniem, Nederlands, Een met zeegras begroeide mossel, 1698, Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen, Kupferstichkabinett.

Jan van Goyen, Vissers die hun vangst aan land brengen, ca. 1650, Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen, Kupferstichkabinett.

Zaaloverzicht. Foto: Evert-Jan Pol.

De tentoonstelling geeft ook inzicht in het restauratieproces en toont enkele tekening die niet meer te redden waren. Hoerwel onherstelbaar beschadigd in en kort na de Tweede Wereldoorlog blijven ze onderdeel van de verzameling. Dergelijke ‘ruïnes’ zoals het museum ze noemt, maken de expositie extra boeiend. Ook andere details zorgen ervoor dat het overzicht de moeite waard is. In een van de zalen liggen bijvoorbeeld vergrootglazen klaar voor de bezoeker, die daarmee de verschillende tekeningen letterlijk onder de loep kan nemen.

Kühles Licht und weite See is één van twee tentoonstellingen van Nederlandse kunst die op dit moment in Kunsthalle Bremen te zien zijn. De andere heet Tulpen, Tabak, Heringsfang (tulpen, tabak en haringvangst) en bestaat uit 32 schilderijen van Nederlandse zeventiende-eeuwse meesters uit de museumcollectie.

Samen vormen de exposities de Holländischer Frühling (Nederlandse lente) in Kunsthalle Bremen. Een groot deel van de begane grond staat in het teken van oude kunst uit Nederland. Voor Nederlanders met een voorliefde voor vaderlandse kunst is een reisje naar Bremen dan ook een goede tip.

Kühles Licht und weite See, t/m 1 juli in Kunsthalle Bremen, Bremen, Duitsland

Waardering: @@@@@@@@@@

Share