Museum MORE achterhaalt identiteit dame op portret

François Barraud, Mevrouw B (Portret van Mevrouw Blair), 1932, collectie Veena en Peter Schnell. Foto: Reto Pedrini.

De Zwitserse kunstenaar François Barraud maakte in 1932 een portret van een chique dame. Museum MORE wilde graag weten om wie het ging en het antwoord was sneller gevonden dan verwacht. Een speurtocht op Google leidde naar haar naam.

Het blijkt te gaan om Mary Mitchell Blair, erfgename van een vermogende bankier uit Chicago. Ze was een gepassioneerd kunstverzamelaar, die in contact stond met Max Moos, destijds de belangrijkste galeriehouder van Zwitserland. Deze Moos was bovendien mecenas van Barraud.

Het museum wist ook een achterkleindochter van Mitchell Blair in Amerika te achterhalen, die recent nog een roman schreef over haar overgrootmoeder, vertelt conservator Marieke Jooren. “De schrijfster was astonished en had het portret nog nooit gezien.”

Bij het overlijden van Mary Mitchell Blair op 84-jarige leeftijd in Hollywood, publiceerde de New York Times in 1940 een necrologie waarin staat dat zij ook de eerste vrouw in Chicago was met een verguld servies. En dat haar dochter Italia Blair getrouwd was met de Spaanse Markies van Ivanrey. Werken uit Mitchell Blairs verzameling zijn opgenomen in de collecties van het Metropolitan Museum in New York en het Art Institute of Chicago.

Museum MORE loste onlangs ook een raadsel op rondom een schilderij van François’ broer Charles Barraud op. Het ontrafelde een geheime boodschap op het briefje op het stilleven Gedroogde rozen met briefje.

Beide schilderijen zijn nu te zien in de tentoonstelling De broers Barraud – 4 Zwitserse realisten. Deze gaat over de schilderende broers François, Aimé, Aurèle en Charles Barraud.

De broers Barraud – 4 Zwitserse realisten, t/m 12 mei in Museum MORE, Gorssel

Share