Museum Boijmans Van Beuningen zeven jaar dicht

Nog één keer konden bezoekers van Museum Boijmans Van Beuningen zichzelf gisteren in veelvoud fotograferen in de populaire spiegelkamer van Yayoi Kusama. Rond 7 uur die avond sloot het museum de deuren voor de laatste maal dit jaar. De eerstvolgende keer dat het op deze locatie weer publiek ontvangt, is niet eerder dan in 2026. De poorten blijven zeven jaar lang gesloten vanwege een grootschalige renovatie.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Yayoi Kusama, Infinity Mirror Room – Phalli’s Field, Museum Boijmans Van Beuningen.

De instelling begon haar bestaan in 1849 als Museum Boijmans. De Rotterdamse verzamelaar Frans Jacob Otto Boijmans (1767-1847) had enkele jaren eerder zijn kunstcollectie aan Rotterdam geschonken. De stad bracht de schilderijen en andere werken onder in het zeventiende-eeuwse Schielandshuis. Exact 170 jaar geleden opende het museum daar de deuren.

In 1958 kreeg het museum de kunstverzameling van Daniël George van Beuningen. Dit was een dermate grote schenking dat de instelling haar naam veranderde in Museum Boijmans Van Beuningen.

In de daaropvolgende jaren bleef de collectie groeien. Behalve naamgevers Boijmans en Van Beuningen schonken nog 1.700 andere verzamelaars kunstvoorwerpen. Inmiddels omvat de verzameling zo’n 151.000 stukken.

Vide in Museum Boijmans Van Beuningen.

Het museum toonde zijn collectie tot de sluiting in drie met elkaar verbonden gebouwen in het Museumpark. In 1935 betrok het Boijmans het bakstenen Van der Steurgebouw, met zijn karakteristieke toren. Een kleine veertig jaar later, in 1972, kwam daarnaast het Tentoonstellingsgebouw van Alexander Bodon bij. Het door Hubert-Jan Henket ontworpen Het paviljoen tenslotte, opende in 1991. Gebouw nummer 4 is ook al in de maak, in de vorm van het openbaar toegankelijk Depot Boijmans Van Beuningen, dat naar verwachting in 2021 opent.

Volgens het museum zijn de huidige gebouwen echter uitgeput en toe aan vernieuwing. Die kampten onder meer met wateroverlast. Ook moet asbest hoognodig verwijderd worden. En de brandveiligheid was voor verbetering vatbaar.

Museum en gemeente Rotterdam hadden ervoor kunnen kiezen alleen die problemen op te lossen. In dat geval zou het museum niet veel langer dan een jaar dicht zijn. Zo lang duurt de asbestsanering naar verwachting. De partijen besloten echter de gelegenheid aan te grijpen voor een grootschalige vernieuwing.

Zo krijgt het gebouw nieuwe entrees en ontvangstruimten. Ook komen er een moderne museumwinkel en horecagelegenheden. En na de verbouwing is er meer ruimte voor grote tentoonstellingen. Zo moet het museum klaar zijn voor de toekomst.

Maurizio Cattelan, Manhole (Het Mannetje), Museum Boijmans Van Beuningen.

De werkzaamheden starten komende zomer en nemen dus ongeveer zeven jaar in beslag. In de tussentijd blijft een deel van de collectie wel zichtbaar, onder meer bij de ‘buren’. De eveneens in het Museumpark gelegen Kunsthal Rotterdam en Chabotmuseum programmeren de komende tijd verschillende tentoonstellingen met werk uit het Boijmans.

Stedelijk Museum Schiedam wijdt een expositie aan één stuk uit het Rotterdamse museum. In de presentatie Rothko & ik staat Grey, Orange on Maroon, No.8 van Mark Rothko centraal. Wie dat wil, mag in zijn eentje ‘op audiëntie’ bij dit schilderij. En mag er dan, ongestoord door anderen, minutenlang naar kijken.

Er zijn ook kunstwerken die, om wat voor reden dan ook, wel uit het zicht verdwijnen. Publiekslieveling Manhole van Maurizio Cattelan blijft (voorlopig) in een depot. Het Mannetje heeft namelijk beslist zijn eigen gat in de vloer nodig om zijn hoofd doorheen te steken. En dat kan uiteraard lang niet iedereen hem bieden.

Share