Boijmans koopt kostbaar 15-eeuws drieluik

Nieuws

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een vijftiende-eeuwse schilderij aangekocht. Het drieluik met daarop een voorstelling van de balseming van Christus is de kostbaarste aankoop op het gebied van oude kunst dat het museum ooit heeft gedaan. Sinds gisteren heeft het een permanente plek in het museum.

Brugge (?), Drieluik met de balseming van het lijk van Christus, circa 1410-1420, eikenhout, middenpaneel 31 x 31,9 cm; zijpanelen elk 31 x 12,8 cm, collectie Museum Boijmans Van Beuningen.

Het tot voor kort onbekende drieluik werd tijdens de voorbereidingen voor de expositie De weg naar Van Eyck ontdekt bij een privéverzamelaar. “Het is zeer uitzonderlijk dat een totaal onbekend schilderij uit deze periode opduikt, vervolgens nog te koop is en nu aan de collectie is toegevoegd”, aldus museumconservator Friso Lammertse. “De rechterzijvleugel met Johannes de Doper behoort tot de mooiste schilderijen die nog bestaan van de Nederlandse kunst rond 1400”.

Het middenpaneel toont met de balseming van de dode Christus een zelden afgebeeld tafereel. Het werk is volgens internationale kunstexperts door een onbekende kunstenaar rond 1410 in Brugge geschilderd. Er bestaan nog slechts twintig à dertig schilderijen uit deze periode, die in de Nederlanden werden vervaardigd. Het drieluik werd mogelijk in opdracht van een hospitaal gemaakt. De heilige Antonius werd bij ziekte aangeroepen en was de beschermheilige van veel ziekenhuizen. Het schilderij is in goede staat, alleen de Christus in het beeld heeft geleden. Waarschijnlijk omdat hij doorlopend door gelovigen is aangeraakt.

Middenpaneel van het drieluik, met daarop de balseming van Christus, collectie Musuem Boijmans Van Beuningen.

Geen enkel ander museum in Nederland bezit een groep schilderijen uit de Zuidelijke Nederlanden uit de vijftiende eeuw van meesters als Van Eyck, Bosch, Bouts en Memlinc. Het is volgens het museum dan ook van kunsthistorisch van ongekend belang dat de nieuwe aanwinst nu blijvend kan worden getoond in Rotterdam naast de enige Van Eyck in Nederlands bezit en het zeer vroege Norfolk-triptiek.

Boijmans  noemt het werk een van de duurste aankopen in zijn geschiedenis, maar heeft niet bekendgemaakt hoeveel het drieluik precies heeft gekost. Eerder dit jaar meldde het wel 600.000 euro te hebben gekregen van de Vereniging Rembrandt voor de aankoop van dit werk. Vervolgens hebben ook het Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds (Breeman Talle Fonds), VSBfonds, SNS REAAL Fonds, BankGiro Loterij en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen een duit in het zakje gedaan.

Share