Museum Boijmans Van Beuningen bevordert slow watching

De vaste collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is vanaf 10 juni in een totaal andere opstelling te zien. Emeritus hoogleraar en kunstenaar Carel Blotkamp heeft een nieuwe indeling bedacht die naar verwachting bezoekers zal verleiden tot langer kijken. “Ik wil slow watching bevorderen.”

Donald Judd, Untitled, 1984, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Foto: Jannes Linders, Rotterdam.

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een ruime collectie met 145.000 objecten, waaronder een groot aantal werken van internationaal vermaarde kunstenaars. Van deze vaste collectie is slechts acht procent op zaal te zien, en al zes jaar in dezelfde opstelling. Daarin komt vanaf 10 juni verandering.

Dan presenteert Blotkamp meer dan 250 kunstwerken in een nieuwe opstelling. Het idee achter deze collectiewissel is dat oude en moderne kunst, bekende en onbekende kunstwerken op een spannende manier met elkaar worden geconfronteerd.

Blotkamp (1945) heeft er als gastconservator voor gekozen terug te keren naar een chronologische opstelling van de werken, maar dan ‘met een twist’. “Ik heb de collectie ingedeeld in acht tijdsblokken. Je reist als het ware met een tijdmachine heen en weer door de kunstgeschiedenis. Ik hoop via abrupte overgangen tussen de periodes het oog te scherpen en de geest te prikkelen”.

Anthonie van Dyck, Heilige Hieronymus, 1618-1620, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Willem van der Vorm. Foto: Studio Tromp, Rotterdam.

Speciale aandacht is er voor inrichting en kleurgebruik. Elke tijdzone krijgt een andere kleur. Licht voor moderne kunst, donkerder voor de oude kunst. De tinten komen allemaal uit het palet van kunstenaar Peter Struycken, dat hij speciaal voor Museum Boijmans van Beuningen ontwikkelde. “Voor de oudste religieuze kunst gebruiken we violet, dat wordt heel mooi.”

In de nieuwe indeling ligt het accent op kunst van na 1945, met ruim baan voor de meer verborgen delen uit de collectie, zoals tekenkunst en grafiek. De nieuwe opstelling bevat werk van grote namen als Mark Rothko, Pyke Koch, Anselm Kiefer, Donald Judd en Paul Cézanne. En ook minder bekende kunstenaars als Suze Robertson en Kees Timmer krijgen aandacht.

Blotkamp plaatst met zijn indeling de topstukken van het museum in een nieuw licht én haalt een aantal schatten uit het depot naar zaal. De opzet verleidt de bezoeker om langer stil te staan bij een kunstwerk, denkt hij. “Ik wil de blik niet alleen langer vasthouden, maar het kijken ook intensiveren. Een museumbezoeker kijkt gemiddeld 8 seconden naar een werk, zo is ooit berekend. Mijn missie is geslaagd als ik daar 10 tot 15 seconden van weet te maken.”

Share