Mauritshuis onderzoekt Meisje met de parel

Het Mauritshuis start op 26 februari met een diepgaand onderzoek naar het Meisje met de parel van Johannes Vermeer. Het Mauritshuis hoopt meer te weten te komen over de manier waarop Vermeer het Meisje met de parel schilderde en de materialen die hij gebruikte. Bezoekers hoeven de publiekslieveling niet te missen; het onderzoek vindt plaats op zaal.

Het Meisje met de parel spreekt als schilderij enorm tot de verbeelding. Ook wetenschappers zijn enorm gefascineerd door het kunstwerk, eens te meer omdat er nog veel vragen onbeantwoord zijn. De belangrijkste zijn: hoe schilderde Vermeer dit iconische kunstwerk en welke materialen gebruikte hij daarvoor?

Foto: © Ivo Hoekstra / Mauritshuis, Den Haag.

Met het project Het meisje in de schijnwerper hoopt het Mauritshuis dichter bij de antwoorden te komen. Met de nieuwste technieken gaan onderzoekers opnieuw kijken naar aspecten als doek, penseelvoering, pigmenten en andere materialen die hij gebruikte voor dit wereldberoemde schilderij.

Om het onderzoek aan het Meisje met de parel zichtbaar te maken voor bezoekers is in het museum een glazen atelier gebouwd. Van maandag 26 februari tot en met zondag 11 maart onderzoeken deskundigen het schilderij daar, onder toeziend oog van het publiek.

Vermeer schilderde Meisje met de parel omstreeks 1665. Het is een zogenaamde tronie. Tronies beelden een bepaald type of karakter uit. In dit geval een meisje in exotische kledij, met een oosterse tulband en een onwaarschijnlijk grote parel in het oor. Na het overlijden van Vermeer, kwam het werk in 1675 terecht bij de verzamelaar Pieter van Ruijven.

In 1669 stond op een veilinglijst uit de nalatenschap van zijn schoonzoon Jacob Dissius ‘Een Tronie in Antique Klederen, ongemeen konstig’. Zeer waarschijnlijk ging het om dit werk. Pas in 1881 kwam het schilderij weer boven water. Ambtenaar voor de kunsten Victor de Stuers had het vermoeden dat het een Vermeer betrof. Kunstverzamelaar Arnoldus Andries des Tombe kocht het werk voor twee gulden en dertig cent. Bij zijn overlijden in 1902 liet hij het werk na aan het Mauritshuis. Meisje met de parel groeide vervolgens uit tot een ware publiekslieveling.

Share