Marcel Wanders in 400 voorwerpen

Recensie

Een opvallende kleurrijke auto verwelkomt de bezoeker in het ondergrondse deel van het Stedelijk Museum. Speciaal voor de Londense beurs 100% Design bekleedde Marcel Wanders het voertuig in 2004 met glasmozaïek. Momenteel is de Antelope een van de blikvangers op Wanders’ grootste overzichtsexpositie ooit.

Door: Evert-Jan Pol

Marcel Wanders, Antelope, 2004. Foto: Evert-Jan Pol.

Marcel Wanders (1963) wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende ontwerpers van dit moment. Hij is internationaal bekend om zijn meubels en interieurs. In 1996 brak hij internationaal door met de Knotted Chair, een stoel van versterkt touw die hij maakte in samenwerking met de Technische Universiteit Delft.

Deze stoel heeft vanzelfsprekend een plek op de expositie, en wel in verschillende versies. Aan een wand hangen er vier. In totaal toont het Stedelijk ruim 400 objecten van de Nederlandse ontwerper. Toch doet Marcel Wanders: Pinned Up klein aan, want veel van die 400 voorwerpen – bijvoorbeeld sieraden of keramiek – passen in een broekzak of tas. Juist uitzonderlijk groot is een staande lamp, waar je een huis omheen zou moeten bouwen.

Marcel Wanders, ontwerp voor tatoeage voor pianiste Iris Hond. Foto: Evert-Jan Pol.

Als de expositie één ding aantoont, is het dan ook Wanders’ veelzijdigheid. Hij ontwerpt banken, stoelen, tafels en zelfs sanitair (er staat een heel aanlokkelijke badkuip). Maar hij draait zijn hand ook niet om voor kleinere gebruiksvoorwerpen als een poederdoos, een pennenbakje en een pasjeshouder.

Marcel Wanders, detail uit ontwerp voor entreehal appartementengebouw Quasar, Istanboel. Foto: Evert-Jan Pol.

De expositie belicht Wanders’ oeuvre in drie ruimtes. In de lounge staat zijn rol als art director voor onder meer meubelmerk Moooi centraal. Hier kan de bezoeker een film zien of tijdschriften lezen, uiteraard zittend aan een tafel van de ontwerper. In de witte zone wordt zijn werk geanalyseerd aan de hand van tien thema’s, zoals ambachtelijkheid, innovatie en variatie. Hier staan de meeste objecten, opgesteld als in een showroom. Dit overzicht laat goed zien waarom Wanders een van de meest getalenteerde ontwerpers is, maar is wel vrij koeltjes.

Veel spannender is de zwarte zone, met daarin Wanders’ meer persoonlijke en vaak experimentele werk. Spectaculair is het reusachtige witte vrouwenhoofd dat al draaiend zijn twee gezichten toont. Het hoort bij het ontwerp dat Wanders maakte voor de entreehal van appartementengebouw Quasar in Istanboel. Gedurfde creaties als deze komen in de donkere, maar sfeervolle setting uitstekend tot hun recht.

Marcel Wanders: Pinned Up, t/m 15 juni in het Stedelijk Museum, Amsterdam

Waardering: @@@@@@@@@@

Share