Liu Bolin, de onzichtbare man met een boodschap

Recensie

Van een afstandje is Mobile Phone een foto van talloze mobiele telefoons, zoals de titel al doet vermoeden. Wie dichterbij komt, ziet echter nog iets meer. In de afbeelding is een soort schim zichtbaar, een geestverschijning bijna. De Chinese kunstenaar Liu Bolin weet keer op keer haast ongezien op te gaan in zijn eigen fotografisch werk. Enkele mooie voorbeelden zijn nu te zien in Kunstlinie Almere Flevoland (KAF).

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Liu Bolin, Mobile Phone, 2012.

Liu Bolin (1973) startte zijn fotoserie Hiding in the City in 2005, na de vernietiging van het kunstenaarsdorp Suo Jia Cun in Beijing, waar hij zelf ook werkte. Hij besloot zijn kunst te gebruiken als een middel van stil protest. Hij wilde de aandacht vestigen op het gebrek aan bescherming dat Chinese kunstenaars van hun eigen regering kregen. Op een van de foto’s in de tentoonstelling is de kunstenaar onderdeel van zijn verwoeste atelier.

Een ander werk, The Laid-Off Workers, toont enkele personen die verdwijnen in een winkel. Dit is heel symbolisch, want de modellen werkten ooit in deze winkel, maar zijn ontslagen en verdwenen dus echt uit de zaak. Zij staan symbool voor miljoenen Chinese arbeiders die door de overgang van een communistische economie naar een markteconomie hun banen verloren.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Liu Bolin, Suojia Village, 2006.

Liu Bolin, Info Wall, 2011.

De meeste foto’s zijn zelfportretten, waarin Liu ook kritiek geeft op de maatschappij. Het eerder genoemde werk Mobile Phone is bijvoorbeeld een aanklacht tegen de mobiele-telefoonindustrie in China. In dat land worden aan de lopende band namaakmobieltjes gemaakt, zoals nep-iPhones. Ze zijn vele malen goedkoper dan het origineel, maar zouden ook aanzienlijk meer straling veroorzaken.

Liu Bolin, Supermarket III (detail), 2012

Op twee foto’s gaat de kunstenaar op in supermarktschappen. Hoewel de zeer kleurrijke afbeeldingen vrolijk ogen, gaat hierachter ook een serieuzere boodschap schuil. Liu geeft hiermee onder meer kritiek op de consumptiemaatschappij. We kopen steeds meer, maar lijken steeds minder na te denken over wat we kopen en of dat al dan niet schadelijk is voor het milieu. Ook voedselschandalen neemt hij ermee onder loep.

Je moet soms goed kijken om de kunstenaar te ontdekken in de achtergrond. En Liu hoopt dat de toeschouwer, omdat die er langer de aandacht bij moet houden, ook beter gaat nadenken over het onderwerp. We mogen inderdaad weleens vaker stilstaan bij bepaalde thema’s. En Liu Bolin ‘dwingt’ ons met zijn originele foto’s juist dat te doen.

Liu Bolin: Bewogen Beeld, t/m 5 januari in KAF, Almere (de expositie is onderdeel van het tentoonstellingsprogramma The Bigger Picture)

Waardering: @@@@@@@@@@

Share