Kunstwerk van de week: Meisje met brede hoed

Cesar van Everdingen, Meisje met brede hoed, 1645-50, Rijksmuseum Amsterdam.

Kunst is er in verschillende vormen: schilderijen, beelden, installaties, om er maar enkele te noemen. Het ene werk verdwijnt snel weer uit de herinnering, het andere blijft je bij. In deze zomerserie (seizoen 2) beschrijven we elke week één bijzonder kunstwerk in een museale collectie. Deze week: Meisje met brede hoed van Cesar van Everdingen uit het Rijksmuseum.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Opeens was ze daar in 2010: het Meisje met brede hoed. Waar had ze zich al die jaren ervoor toch schuil gehouden? Bijna niemand wist van haar bestaan af. Ook het Rijksmuseum niet totdat het de jonge schone ontdekte op een veiling in Londen. Dankzij een bijdrage van de BankGiro Loterij kon het museum het werk aankopen.

Vanaf het eerste moment dat ik haar zag, was ik al ‘verliefd’. Die hoed! Die blik! Die Mona Lisa-achtige glimlach! En dan heb ik het nog niet eens gehad over die prachtige jurk. De plooien zijn zo levensecht dat je de stof bijna kunt voelen.

Als geen ander kon de Alkmaarse kunstenaar Cesar Van Everdingen (1616-1678) fluweelzachte, harige en glanzende stoffen overtuigend schilderen. Kunstenaarsbiograaf Arnold Houbraken roemde hem aan het begin van de achttiende eeuw niet voor niets om zijn “vleiend penseel”.

De jonge vrouw op het doek draagt een exotische hoed met brede rand. Ze is gekleed in een satijnen wit gewaad met ontblote schouders en houdt met haar linkerhand een gevlochten mandje met pruimen omhoog.

Cesar van Everdingen, Meisje met brede hoed (detail), 1645-50, Rijksmuseum Amsterdam.

Die pruimen en de zomerse uitstraling van de voorstelling zorgden ervoor dat ze nu Augusta heet. In 2011 riep het Rijksmuseum het publiek op een naam te bedenken voor het meisje. Ze was namelijk nog naamloos, en dat kan natuurlijk niet. Uit de net minder dan 12.500 namen koost het museum uiteindelijk voor Augusta. Mooie naam voor een mooie dame.

Van Everdingen (1616-1678) vond het schilderij zelf waarschijnlijk ook geslaagd, want hij hield het in zijn eigen verzameling. Dat snap ik helemaal. Als je zoiets moois in je bezit hebt, ga je het toch niet verkopen? Al ben ik blij dat de vorige eigenaar er toch afstand van deed. Zodat iedereen nu kan vallen voor deze wonderschone vrouw.

Wat: Meisje met brede hoed (1645-50)

Waar: Rijksmuseum, Amsterdam

Wie maakte het: Cesar van Everdingen

Meer kunstwerken in deze serie

Share