Kunsthalle Bremen koopt gravure Dürer na eeuw terug

Kunsthalle Bremen heeft een kopergravure van Albrecht Dürer gekocht. Opmerkelijk, want het museum verkocht ditzelfde werk meer dan honderd jaar geleden.

Albrecht Dürer, Heiliger Eustachius, 1501, kopergravure, Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen. Foto: Karen Blindow.

Albrecht Dürer, Heiliger Eustachius, 1501, kopergravure, Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen. Foto: Karen Blindow.

Heiliger Eustachius uit 1501 is met een afmeting van 358 bij 260 millimeter Dürers grootste kopergravure. De kunstenaar beschouwde het stuk zelf als een onovertroffen meesterwerk.

De stempel van de Kunstverein in Bremen, de vereniging achter de Kunsthalle, prijkt nog steeds achterop het blad. Die bevestigt de herkomst ervan als onderdeel van de Klugkist Collection, de oudste collectie van de Kunstverein.

De inventaris uit 1851 van Hieronymus Klugkist, een van de oprichters van de Kunstverein, noemt twee exemplaren van Heiliger Eustachius. Één stuk werd waarschijnlijk verkocht rond 1905. De opbrengst ging naar een fonds voor nieuwe aankopen. Het museum had immers twee exemplaren van de gravure. Het tweede exemplaar raakte het echter kwijt in de Tweede Wereldoorlog en dat is tot op de dag van vandaag spoorloos. De in 1905 verkochte gravure is nu weer terug in Bremen.

De gravure toont een scène uit de Legenda aurea van Jacobus de Voragine (1228-1298). Een hert met een crucifix tussen zijn gewei verscheen tot de Romeinse generaal Placidus (later Sint Eustachius). Placidus liet zichzelf en zijn familie daarna dopen. Later kreeg hij te maken met een reeks rampen die zijn geloof op de proef stelde. Uiteindelijk stierf hij een martelaarsdood. De gravure toont Sint Eustachius knielend voor het hert, dat overigens wel heel erg op een paard lijkt.

Volgens Kunsthalle Bremen vult de gravure een groot gat in diens prentencollectie. Het werk verkeert in een uitstekende conditie, aldus het museum.

Share