Kunsthal toont Picasso’s uit collectie Boijmans

Nog enkele dagen en dan sluit het Van der Steur-gebouw van Museum Boijmans Van Beuningen voor renovatie. In mei volgt de rest van het museum, dat daarna zeven gesloten blijft. In de tussentijd is een deel van de collectie elders te zien. Buurman Kunsthal Rotterdam trapt in februari af.

Vanaf 9 februari presenteert de Kunsthal de tentoonstelling Picasso op papier, met daarin ruim zeventig prenten van de Spaanse kunstenaar uit de collectie van Boijmans. Het museum bezit bijna vierhonderd prenten van de in totaal meer dan 2500 die Picasso maakte.

Voor Pablo Picasso (1881-1973) was grafiek een kunstvorm waarin hij naar hartenlust kon experimenteren. Hij maakte ze in de meest uiteenlopende technieken. Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn de kleurenlino’s van stillevens, stierengevechten, mythologische voorstellingen en vooral vrouwen. De techniek van kleurenlino’s leerde Picasso zichzelf aan in 1958, toen hij al ver in de zeventig was.

Topstukken zijn ook acht opeenvolgende proefdrukken van de kleurenlino La Dame à la Collerette uit 1962. In deze serie met het portret van Picasso’s vrouw Jacqueline in historische kledij is te zien hoe de kunstenaar bij het maken van een prent te werk ging. Twee facetten van Picasso’s kunstenaarschap komen hierin samen: zijn beheersing van de linotechniek en het in zijn werk steeds terugkerende thema van de vrouw.

© Pablo Picasso, Buste de femme d’après Cranach le Jeune, 1958. Linocut in colors, on
Arches paper, 76.8 × 56.8 cm, collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, c/o Pictoright Amsterdam 2019. Foto: Studio Buitenhof, Den Haag.

Niet alleen in Picasso’s leven, maar ook in zijn werk speelden vrouwen een belangrijke rol. Zijn creativiteit werd zelfs zo gestimuleerd door de levensgezellin of geliefde van dat moment, dat zijn omvangrijk oeuvre ook wel wordt ingedeeld naar de periode dat hij met een bepaalde vrouw samen was.

Een ets uit 1905, een van zijn vroegste prenten, toont Madeleine, een model met wie hij een korte relatie had. De jonge Marie-Thérèse Walter, zijn minnares vanaf 1927, was de voornaamste muze voor de Vollard Suite uit de jaren 1930 tot 1937. Deze serie is een hoogtepunt in Picasso’s grafische oeuvre. Hierin treedt de vrouw, in tal van variaties, op als model van een beeldhouwer. Ook wordt ze bemind en bespied door de minotaurus, half mens, half stier, in composities met sterk surrealistische trekken.

In het late grafische werk blijven erotiek en voyeurisme belangrijke thema’s. Jacqueline Roque (1927-1986) is Picasso’s laatste levenspartner. Van alle portretten die Picasso heeft gemaakt, vormen die van Jacqueline de grootste groep.

Deze tentoonstelling is het startpunt van Boijmans bij de Buren, een samenwerking tussen Rotterdamse musea om delen van de Boijmanscollectie komende jaren tijdens de renovatie zichtbaar te houden in de stad. De komende twaalf maanden programmeert Kunsthal Rotterdam in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen drie tentoonstellingen. Na Picasso op papier volgt vanaf 25 mei een tentoonstelling met prenten van Giovanni Battista Piranesi. In het najaar is er een tentoonstelling over landschappen te zien.

Picasso op papier, 9 februari t/m 12 mei in Kunsthal Rotterdam

Share