Kunst over de Waddenzee in Deens museum

TV-TAS is het ezelsbruggetje dat mij de volgorde van de bewoonde Nederlandse Waddeneilanden doet onthouden: Texel; Vlieland; Terschelling; Ameland en Schiermonnikoog. Dat Texel vóór Terschelling ligt, moet je overigens maar net weten. net als het feit dat er ook waddeneilanden liggen voor de kust van Duitsland en Denemarken.

Tekst: Evert-Jan Pol

Johanne Bork, Boten voor anker, Fanø Kunstmuseum.

Ik heb een zwak voor de Waddeneilanden, die kleine stukjes land in zee, waar je de zorgen van alledag van je af kunt laten waaien. In Nederland bezocht ik er drie (Texel, Vlieland en Schiermonnikoog) en in Denemarken één (Mandø). Het Deense waddeneiland Mandø is te bereiken vanuit het stadje Ribe. In het kunstmuseum in die stad opende begin oktober een tentoonstelling over de waddeneilanden in de kunst.

Met de expositie viert Ribe Kunstmuseum de tiende verjaardag van het Deense deel van de Waddenzee als nationaal park. De gehele Waddenzee is sinds 2014 Unesco werelderfgoed. De tentoonstelling Stilhed før Storm. Vadehavets kunst (Stilte voor de storm. Kunst van de Waddenzee) laat zien dat de Waddeneilanden niet alleen ‘gewone’ toeristen aantrekt, maar ook vele kunstenaars, en dat al bijna twee eeuwen lang.

Sinds het midden van de negentiende eeuw zetten kunstenaars er hun schildersezels neer. Ik begrijp dat goed. Na een relatief korte reis belandden ze in wat wel een heel andere wereld leek. Één met weidse uitzichten, wassend water, trekvogels en een rust die in grote steden op het vaste land tot het verleden behoorde.

Carl-Johan Forsberg, Zeeschuim, 1928. Fanø Kunstmuseum.

Jan Wiegers, Waddenzeedijk, Ameland, 1895, Museum Belvédère, Heerenveen.

De tentoonstelling bestaat uit schilderijen uit de collecties van Fanø Kunstmuseum in het Deense Fanø en Museum Belvédère in Heerenveen. Laatstgenoemde leende werken uit met Nederlandse Waddeneilanden als onderwerp, zoals Waddenzeedijk, Ameland van Jan Wiegers, uit 1895 en Terschelling van Krin Rinsema, uit 1999. Er zit honderd jaar tussen beide schilderijen, maar het karakter van de eilanden lijkt in al die jaren niet te zijn veranderd.

Krin Rinsema, Terschelling, 1999. Museum Belvédère, Heerenveen.

Wie de expositie wil zien, moet nog wel even wachten, want momenteel zijn alleen noodzakelijke reizen naar Denemarken toegestaan. En kijken naar kunst in het buitenland geldt niet als noodzakelijk. De tentoonstelling duurt tot en met 10 januari en hopelijk is het coronavirus dan enigszins tot bedaren gebracht. En tot die tijd hebben we de Waddeneilanden in het echt nog.

Stilhed før Storm. Vadehavets kunst, t/m 10 januari in Ribe Kunstmuseum, Ribe, Denemarken

Share