Klein Culemborgs museum koopt duur schilderij

Het Elisabeth Weeshuis Museum in Culemborg heeft een schilderij van Paulus Moreelse gekocht. Het gaat om De aanbidding van de herders uit 1630.

Hoewel de schilder uit Utrecht kwam, hoort het schilderij in Culemborg thuis, vindt directeur Nicole Spaans. Moreelse maakte het namelijk in opdracht van Floris II van Pallandt, graaf van Culemborg.

Uit de archieven van de heren en graven van Culemborg blijkt dat Moreelse in maart 1631 een bedrag van 360 gulden kreeg uitbetaald voor zijn Corsnacht. Opdrachtgever graaf Floris II (1577-1639) was een belangrijke figuur in de geschiedenis van Culemborg en de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden. Als een van de meest vooraanstaande edelen van zijn tijd speelde hij een aanzienlijke staatkundige rol. Hij gaf opdrachten aan diverse kunstenaars, zoals Roelant Savery, Gerard van Honthorst en dus ook Paulus Moreelse.

Paulus Moreelse, De aanbidding van de herders, 1630, Elisabeth Weeshuis Museum, Culemborg.

Het schilderij kostte 150.000 euro, een flink bedrag voor het kleine Elisabeth Weeshuis Museum, dat in 2016 zo’n 12.000 bezoekers trok. Volgens de NRC is de aankoopsom zelfs hoger dan het totale jaarbudget van het museum. Om het bedrag bij elkaar te krijgen, had het dus de steun nodig van derden. De fondsenwerving nam negen maanden in beslag.

De aangeschreven fondsen beoordeelden of het schilderij in de collectie past en of het iets toe zou voegen aan de Nederlandse openbare kunstcollectie als geheel. Het antwoord op beide vragen bleek bevestigend.

“Floris II van Pallandt was naast graaf van Culemborg tevens protector van het Elisabeth Weeshuis aldaar. Het nog steeds bestaande weeshuis is bij uitstek een geschikte plek voor dit schilderij dat Floris II van Pallandt door Paulus Moreelse in opdracht liet schilderen”, aldus de Vereniging Rembrandt.

Het Mondriaan Fonds onderstreept in zijn toekenningsbrief dat De aanbidding van de herders binnen het oeuvre van Moreelse belangrijk en zeldzaam is vanwege de bijbelse voorstelling. In diverse Nederlandse collecties is Moreelse alleen vertegenwoordigd met portretten, pastorale scènes en een enkele mythologische voorstelling.

Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds steunden de aankoop beide met 55.000 euro. Het VSBfonds gaf nog eens 25.000 euro. Kleinere fondsen, bedrijven, particulieren en de gemeenteraad zorgden voor het resterende bedrag.

De aanbidding van de herders is vanaf morgen te zien in het Elisabeth Weeshuis Museum.

 

Share