Keith Coventry en McDonald’s

Keith Coventry, Junk Painting V. 2012, courtesy Reflex Gallery Amsterdam.

Junk & Pure Junk, zo heet de tentoonstelling van Keith Coventry in Reflex Gallery in Amsterdam. De expositie is de eerste in de Benelux van deze Britse kunstenaar.

Coventry (1958) staat bekend om zijn abstracte werken waarin hij met een modernistische beeldtaal sociaal-politieke onderwerpen aan de kaak stelt. Hij eigent zich mondiale symbolen van de consumptiemaatschappij toe; de gouden bogen van het McDonald’s-logo in het bijzonder. De junk in de titel slaat dan ook onder meer op junk food. Hij plaatst de bogen steeds in een nieuwe context. De kunstenaar werkt in monochroom wit of kleur en speelt met de rondingen van de bekende M om een opvallend, minimalistisch effect te bereiken.

In zijn serie Estate Paintings focust Coventry zich op de architectuur van de bekende torenflats en sociale woningbouw in Londen. Hij destilleert ze in abstracte, gekleurde blokpatronen, vergelijkbaar met het werk van de Russische schilder Kazimir Malevitsj. Met deze stijl van modernisme keert hij terug naar de oorspronkelijke ideeën van het utopisme achter de stedelijke projecten, nu algemeen als een mislukking beschouwd. Coventry is van mening dat de sociale huisvesting aan het begin van de twintigste eeuw een belofte was die niet is nageleefd.

Voor Coventry is zijn directe woonomgeving in het centrum van Londen de belangrijkste inspiratiebron. “Kunst maken gaat over de dingen die me omringen.” Ondanks de sociaal-politieke ondertoon van zijn werk, wil de kunstenaar benadrukken dat hij totaal ambivalent is. “Ik heb geen boodschap. Mensen kunnen de ene of de andere kant kiezen. Ik heb geen enkele strijdige of didactische houding.”

Keith Coventry – Junk & Pure Junk, t/m 4 april in Reflex Gallery, Amsterdam

Share