Interactieve speeltuin vol prachtige beelden

Recensie

Loop naar het scherm. Houd je hand voor de sensor. Stap op de vloer. De tentoonstelling Match Maker van Geert Mul in Stedelijk Museum Schiedam is uitermate interactief. Mul zegt daar zelf over: “Het kunstwerk dat ik maak, ben jij zelf als je erin rondloopt”.

Tekst, foto’s en video’s: Evert-Jan Pol

Als eerste museum in Nederland presenteert het Stedelijk Museum Schiedam een overzicht met het werk van Mul (1965). En dat mocht ook weleens, want de kunstenaar maakte mooie dingen. Deze pionier van de mediakunst bouwde de afgelopen 25 jaar aan een veelzijdig oeuvre van (interactieve) audiovisuele en fotografische installaties.

Geert Mul, Natureally (detail), 2016.

De geselecteerde werken vormen een spectaculair dynamisch en kleurrijk geheel, dat de kijker niet veel rust gunt. Die kan namelijk niet achterover leunen, wil hij de werken optimaal beleven.

In de eerste zaal blijft het nog bij alleen kijken. Blikvanger daar is een prachtige ‘bewegende’ foto van een boom. Heel geleidelijk verschiet de afbeelding en daarmee de boom van kleur: van groen naar blauw naar paars naar dieprood. In Natureally komen de vier seizoenen in één vloeiende beweging voorbij.

Een aantal andere werken vraagt om actie van de toeschouwer. This Land is Man-made verlangt bijvoorbeeld dat die naar voren loopt. Waardoor de zee op het scherm verandert in een woeste watermassa. Een handbeweging is al voldoende om God’s Browser te beïnvloeden. Een rustig leeg scherm toont dan opeens een wervelstorm aan foto’s, die het oog nauwelijks kan bijbenen. Schelle elektronische muziek begeleidt het proces.

(Tekst gaat verder onder de video en foto)

 

Geert Mul, The Library of Babel (detail), 2003.

Match Maker is zo’n tentoonstelling waar je gerust je kind meer naar toe kunt nemen. Die zal er zich vermoedelijk prima vermaken. En dan zeker met The Library of Babel. “Stap op de vloer”, meldt de beschrijving. Wie dat doet, activeert de installatie en ziet onder zijn voeten in rap tempo een mozaïek ontstaan. De vloer bestaat uit zes vlakken, met dus zes verschillende composities. Die steeds weer anders zijn, want de computer kan putten uit 100.000 verschillende afbeeldingen.

Voor misschien wel de mooiste installatie in de tentoonstelling kwam geen computer aan te pas. Voor Scattered Conflux, die een hele zaal bestrijkt, gebruikte Mul een techniek die al ruim honderd jaar bestaat: lenticulaire druk. Iedereen heeft weleens een ansichtkaart gezien waarop de afbeelding verandert als je haar beweegt. De staande driehoeken van Mul verbergen per vlak ook meer afbeeldingen dan je op het eerste gezicht denkt. Loop erlangs en verwonder je.

(Tekst gaat verder onder de foto en video)

Geert Mul, Scattered Conflux, 2016 (met op de achtergrond Random Access Memories, 2016).

Visuele poëzie, zo noemt Mul de installaties in de expositie. En daarmee heeft hij niets te veel gezegd. Match Maker is een spektakel dat het oog op prachtige en vaak kleurrijke beelden trakteert. Ons advies: bezoek deze wonderlijke interactieve speeltuin nu het nog kan.

Geert Mul – Match Maker, t/m 12 februari in Stedelijk Museum Schiedam

Waardering: @@@@@@@@@@

Share