Imposante installatie

Recensie

Uit een van de zalen in het Nederlands Fotomuseum klinkt een luid geratel. Het blijkt afkomstig van een reusachtige steiger waarin op hoog tempo rollen met grote zwart-witfoto’s van baby’s draaien. De Franse kunstenaar Christian Boltanski maakte het werk, genaamd Chance in 2011 voor het Franse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Speciaal voor het Rotterdamse museum heeft de kunstenaar haar opnieuw opgebouwd.

Christian Boltanski, Chance, Franse paviljoen, 54ste Biënnale van Venetië 2011. Foto: Didier Plowy.

Het bouwwerk is een rad van fortuin. Op een bepaald moment klinkt er een bel, waarna de lopende band kortstondig stopt. Het portret van een der pasgeborenen verschijnt vervolgens op een scherm. Dit kindje is bij toeval (by chance) uitverkoren. Achter het rad hangen twee grote digitale tellers – in het groen en in het rood. De één geeft aan hoeveel baby’s er deze dag naar schatting worden geboren en de ander telt het aantal mensen dat diezelfde dag komt te overlijden.

Boltanksi (1944) heeft een fascinatie voor allerlei tegenstellingen, waarvan leven en dood er één is. Deze tegenstelling is tevens een zwart-wit realiteit, die de kunstenaar in diezelfde kleuren aanschouwelijk maakt.

Christian Boltanski, Chance, Franse paviljoen, 54ste Biënnale van Venetië 2011. Foto: Didier Plowy.

Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de installatie. Het formaat, het geluid en het onderwerp maken dat dit een werk is dat je bijblijft. Chance is een van die werken die je móet zien. De installatie staat nog slechts enkele weken in Rotterdam en ons advies is om nog snel een bezoek aan het Nederlands Fotomuseum te plannen.

Christian Boltanski | Chance, t/m 26 februari in het Nederlands Fotomuseum, Rotterdam. De expositie is onderdeel van het programma Zwart/Wit, dat tot en met 2014 veel ruimte krijgt in het museum.

Waardering: @@@@@@@@@@

Share