Hermitage start crowdfunding voor eigen voortbestaan

Veel musea verkeren in zwaar weer doordat ze vanwege corona geen bezoekers mogen ontvangen. Dat geldt ook voor Hermitage Amsterdam, dat daarom vandaag een crowdfundingsactie is gestart. Het hoopt zo voldoende geld bijeen te brengen om zijn eigen voortbestaan te kunnen garanderen.

Campagnebeeld Houd de Hermitage open. Foto: Eva Bloem.

De in 2004 geopende dependance van de Hermitage in Sint-Petersburg presenteert wisselende tentoonstellingen met stukken uit de collectie van het moedermuseum. miljoenen mensen bezochten die exposities. In al die jaren kreeg het museum geen structurele subsidie.

Nu, na een crisisjaar van langdurige lockdowns zonder bezoekers, doet Hermitage Amsterdam een beroep op het publiek om het museum door deze crisis te loodsen, schrijft het in een persbericht. “Om, als het museum straks eindelijk weer open mag gaan voor het publiek, open te blijven. Ook voor toekomstige generaties.”

Om aandacht te vragen voor de campagne Houd de Hermitage open houdt het museum begin april de Week van de Hermitage. Die gaat van start op dinsdag 6 april op het veelzeggende tijdstip vijf voor twaalf (11.55 uur).

Meer informatie over de crowdfundingsactie is te vinden  op de website van het museum.

Share