Hals, Steen en anderen

Het Frans Hals Museum heeft onlangs zeven bruiklenen gekregen, waaronder een vrouwenportret van Frans Hals. Het museum toont de schilderijen sinds gisteren. Ook is er één nieuwe aankoop te zien.

Pieter van Roestraten, De slapende keukenmeid, ca. 1660.

Volgens het museum is het vrouwenportret van Hals uitzonderlijk. Het schilderij was lange tijd ernstig overschilderd. De grote Frans Hals-kenner Seymour Slive categoriseerde het schilderij in 1974 nog als ‘twijfelachtig’. Het werk is inmiddels echter gerestaureerd en Hals’ schildertechniek is weer duidelijk zichtbaar.

Frans Hals, Portret van een vrouw, ca. 1645-50 (detail).

Behalve dit vrouwenportret kreeg het museum ook twee landschappen van Jacob van Ruisdael, twee schilderijen van Jan Steen en werken van Pieter van Roestraten, Richard Brakenburg en Jan van Goyen in bruikleen. Die laatste is verantwoordelijk voor het schilderij Winterlandschap uit 1655. Het museum noemt dit “een prachtige aanvulling” op de twee zomerlandschappen die het museum al van deze kunstenaar in de collectie heeft.

Jan Steen is vooral bekend om zijn genrestukken en het vroege landschap van zijn hand valt daarom op.  Het doet eerder denken aan Ruisdael. Alleen de figuurtjes op de voorgrond herinneren aan Steen. De andere Steen is een interieurscène waarin de invloed van Adriaen van Ostade, bij wie de jonge Steen een tijdje in het atelier gewerkt heeft, overduidelijk is.

Steen heeft op zijn beurt weer als voorbeeld gediend voor Richard Brakenburg, van wie het museum een Musicerende gezelschap in bruikleen heeft gekregen, maar ook voor Pieter van Roestraten. En dat is duidelijk te zien in de recente aankoop De slapende keukenmeid. Van deze schoonzoon van Frans Hals bezat het museum al het werk De losbandige keukenmeid.

Frans Hals Museum blij met acht nieuwe schilderijen, nu in het Frans Hals Museum, Haarlem

Share