Goed getroffen

Expositie

Criticus Jacob van Santen Kolff publiceerde in 1875 in het tijdschrift De Banier een artikel met als titel Een blik in de Hollandsche schilderkunst onzer dagen. Daarin signaleerde hij dat een aantal jonge kunstenaars, bijna allen werkzaam in Den Haag, ernaar streefde het landschap op een opvallend realistische manier weer te geven. Hij doopte de groep de Haagse School. Museum Jan Cunen in Oss wijdt een expositie aan deze stroming.

Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), Vissersschepen in de branding.

De belangrijkste onderwerpen van deze schilders waren zee, strand, duinen, vissers, polders, molens en het weidse Hollandse landschap onder grootse wolkenluchten. Zij ruilden het romantische natuurbeeld van hun leermeesters in voor meer persoonlijke indrukken. Ze gaven de natuur niet in al haar grootsheid en statigheid weer, maar legden de nadruk op de stemming en de atmosfeer van het Hollandse land.

Net zoals de Schilders van Barbizon dat twintig jaar eerder deden in de bossen van Fontainebleau, trokken de kunstenaars er met aquarelleerdoos en veldezel op uit om in de vrije natuur hun impressies zo direct mogelijk vast te leggen op papier of op doek. De eerste indruk werd steeds belangrijker en goed getroffen werd het grootste compliment dat een kunstenaar kon krijgen.

De tentoonstelling Goed Getroffen – Meesterwerken van de Haagse School toont onder meer schepen voor de kust van Scheveningen van Hendrik Willem Mesdag, olieverfschetsen gemaakt in de vrije natuur van Willem Roelofs, landschappen uit de omgeving van Noorden en Nieuwkoop van Jan Hendrik Weissenbruch, stadsgezichten van Jacob Maris en weidelandschappen van Willem Maris. Naast het landschap werd ook het leven van de arme Haagse vissersbevolking vastgelegd. Deze kant van de Haagse School wordt vertegenwoordigd door interieurstukken van Jozef Israëls en meisjes op het duin van Bernard Johannes Blommers.

Goed getroffen – Meesterwerken van de Haagse School, t/m 28 mei in Museum Jan Cunen, Oss

Share