Glossy voor Vincent van Gogh

Nieuws

Een eigen museum had hij al en straks heeft Vincent van Gogh ook zijn eigen glossy. Aanstaande vrijdag verschijnt Vincent, een (voorlopig) eenmalig tijdschrift over bevlogenheid, talent en rebellie, geïnspireerd door de kunstenaar. Het verschijnt in het jaar dat Van Goghs 125ste sterfdag wordt herdacht.

VincentVincent is niet alleen een ode aan Van Gogh. De rode draad is zijn erfgoed in de breedste zin van het woord. Uiteenlopende mensen vertellen in het blad over wat de kunstenaar voor hen betekent. Acteur Johnny Depp meldt bijvoorbeeld dat Van Gogh zijn favoriete outsider is. Joost Zwagerman bekent dat hij dwangneurotische trekjes krijgt als het gaat om de aan Vincent toegedichte kwalen. En de Parijse driesterrenchef Alain Passard gebruikt bij het koken al zijn zintuigen, “net als Van Gogh bij het schilderen”.

Acteur Barry Atsma legt uit hoe het was om in de huid van Van Gogh te kruipen. Hij deed dat in de televisieserie Van Gogh: een huis voor Vincent, die in het voorjaar van 2013 werd uitgezonden. Ilja Gort zit met de schilder aan de keukentafel. 
En Annejet van der Zijl en Maartje Wortel schrijven Vincent een stevige brief.

Ook komen vijf willekeurige Van Goghs en achterneef Willem van Gogh aan het woord. Zij vertellen hoe het is om Van Gogh als achternaam te hebben. Het magazine gaat tevens in op een van de grootste mythes in de beeldende kunst, Vincents afgesneden oor.

Vincent is een uitgave van ARComm Bladenmakers en is vanaf 17 april verkrijgbaar. Het telt 92 pagina’s en kost € 9,95.

Share