Gemeentemuseum krijgt borduurwerken Alighiero Boetti

Gemeentemuseum Den Haag heeft een collectie met werk van de Italiaanse kunstenaar Alighiero Boetti gekregen. Het gaat om zogeheten arazzi: speelse, kleurrijke borduurwerken die hij liet maken in Afghanistan.

Alighiero Boetti, Cinque x cinque venticinque (Vijf x vijf vijfentwintig), zijde borduursel op linnen, 1989.

Aan het begin van zijn carrière werkte Boetti (1940–1994) voornamelijk met alledaagse materialen die hij vond in groothandels in zijn thuisstad Turijn. Dat kon van alles zijn: van pvc-buizen tot industriële verlichting tot de papieren onderleggers die banketbakkers gebruiken om hun gebak mooi te presenteren. Zo bouwde hij in 1968 een Romeinse zuil uit een manshoge stapel van deze papiertjes (Colonna).

Heel anders zijn de werken die in de jaren zeventig ontstonden. In die tijd reisde hij vaak naar Kabul. Tijdens een van zijn eerste bezoeken kwam hij op het idee om zijn Afghaanse vrienden te vragen hun vrouwen teksten te laten borduren die hij eerder in zeefdrukken, multiples en conceptuele werken gestalte gaf. Deze traditioneel gemaakte arazzi (Italiaans voor wandtapijten) openden voor Boetti nieuwe mogelijkheden. Ze stelden hem in staat om seriematig unieke kunstwerken te maken met een rijke betekenis, zonder dat hierbij zijn interventie was vereist.

Alighiero Boetti, Si dice chi finge di ignorare una situazione che invece dovrebbe affrontare (Ze zeggen dat wie in een situatie veinst te negeren die juist zou moeten ondergaan), zijde borduursel op linnen, 1988.

De Afghaanse wevers en borduurders hebben op een groot deel van Boetti’s arazzi een stempel gedrukt, bijvoorbeeld door zelf de kleuren te bepalen waarin de letters zijn geborduurd. Boetti zag dit als een subversieve actie, een manier om de kunstwereld te ontregelen. Zijn arazzi spelen met het begrip ‘signatuur’ en trekken zich niets aan van het onderscheid tussen ‘uniek werk’ en ‘werk in oplage’, precies datgene waar de kunstmarkt zijn bestaansrecht aan ontleent.

Sinds de jaren 80 heeft Tanya Rumpff, in nauw contact met de kunstenaar en diens familie, een grote verzameling van deze borduurwerken opgebouwd. Ze werd gegrepen door de subversieve, poëtische toon van Boetti’s werk. Onlangs schonk zij meer dan dertig arazzi plus andere werken van de kunstenaar aan het Gemeentemuseum. De schenking omvat verder ook een vlag, een tapijt, een vaas, een horloge en werken op papier.

Randi Malkin Steinberger, Peshawar, 1989.

“We zijn Tanya Rumpff zeer dankbaar voor dit genereuze gebaar”, vertelt directeur Benno Tempel. “De schenking betekent een verdieping en verbreding van onze collectie waarin conceptuele kunst, onder meer van Boetti’s tijdgenoten Sol LeWitt en Donald Judd, sterk is vertegenwoordigd. In Den Haag verkeren de arazzi bovendien in het gezelschap van werken van Piet Mondriaan, wat ze een extra dimensie geeft. Boetti was gek van Victory Boogie Woogie en liet zich door dit schilderij inspireren, vooral vanwege de kracht van het laatste meesterwerk van Mondriaan.”

De geschonken arazzi zijn vanaf 23 maart te zien in de tentoonstelling Alighiero Boetti – Arazzi.

Alighiero Boetti – Arazzi, 23 maart t/m 30 juni in Gemeentemuseum den Haag

Share