Gemeentemuseum koopt zelfportret Paul Thek

Paul Thek (1933-1988), Farewell to Washington Square (Self-Portrait), 1972, Gemeentemuseum Den Haag.

Mysterieus, noemt Gemeentemuseum Den Haag het zelfportret van Paul Thek dat het onlangs aankocht. De Amerikaanse kunstenaar schilderde Farewell to Washington Square (Self-Portrait) in 1972, kort voordat hij opnieuw naar Europa zou vertrekken.

Het monumentale werk toont een groot raam, dat uitzicht biedt op een schilder (Thek zelf) die aan het werk is in zijn atelier in Prince Street, vlakbij de Washington Square uit de titel. In de geschilderde marge van het schilderij zijn associatieve afbeeldingen van iconische objecten en voorstellingen uit vroegere werken van Thek te zien, zoals zwanen, druiven en kersen. Opvallend is de half geschilde sinaasappel in het midden van de compositie. Rechtsboven in het centrum is de reflectie van de gele verlichting van het voormalige World Trade Center (Twin Towers) zichtbaar.

Volgens het museum is het schilderij een belangrijke aanvulling op de twee andere werken van Paul Thek in zijn collectie. In 2012 verwierf het een geschilderd drieluik uit 1971. Twee jaar later kocht het museum een sculptuur uit de serie Technological Reliquaries die Thek halverwege de jaren zestig maakte: een vitrine van doorzichtig perspex met een wasafdruk van een arm zonder huid.

De nieuwe aankoop is in lijn met het streven van Gemeentemuseum Den Haag om internationale kunstenaars uit de periode 1960-1980 een podium te bieden. Het gaat om kunstenaars die niet of nauwelijks in Nederlandse museumcollecties zijn vertegenwoordigd.

“Het is niet vanzelfsprekend dat Paul Thek met drie topstukken in een museumcollectie is vertegenwoordigd”, zegt directeur Benno Tempel. “Thek is lang genegeerd, omdat zijn werk niet past binnen de grote kunststromingen uit zijn tijd. Dankzij de ruimhartige steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds kunnen wij nu een completer beeld scheppen en de invloed van Theks mythische, symbolisch getinte kunst op nieuwe generaties kunstenaars als Mike Kelly, Damien Hirst en Jonathan Meese.”

In het werk van Paul Thek (1933-1988) spelen spiritualiteit, seksualiteit en de twijfel aan technologische vooruitgang een belangrijke rol. Zijn schilderijen, werken op papier en installaties zitten vol met verwijzingen naar religie, literatuur, popcultuur en het dagelijks leven. Vanaf de vroege jaren zestig reisde Thek regelmatig vanuit de Verenigde Staten naar West-Europa, waaronder Nederland, waar hij met vrienden werkte aan grote installaties. Veel van deze zogeheten environments zijn na zijn dood verloren gegaan.

De afgelopen decennia vindt er in de kunstwereld een herwaardering van zijn werk plaats. Verschillende tentoonstellingen in de Verenigde Staten en Europa hebben Theks reputatie als toonaangevende kunstenaar van de jaren zestig en zeventig definitief bevestigd bij een breder publiek.

Farewell to Washington Square (Self-Portrait) is momenteel te zien in de permanente tentoonstelling Ontdek het moderne in Gemeentemuseum Den Haag.

Share