Geen scheiding tussen kunst en leven voor Oscar Murillo

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/3/0/2/digitalekunstkrant.nl/httpd.www/wp-content/themes/magazine-premium/template-parts/content.php on line 13

Voor kunstenaar Oscar Murillo bestaat er geen scheiding tussen kunst en het leven. In zijn werk verkent hij universele thema’s als migratie, ontheemding en de keerzijde van globalisatie. In KM21 in Den Haag is na de lockdown Murillo’s eerste Nederlandse solotentoonstelling weer te zien.

Oscar Murillo, Surge (Social Cataracts), detail, 2019.

In zijn werk, dat nauw verweven is met zijn persoonlijke geschiedenis, belicht Oscar Murillo (1986) onderwerpen als arbeid, gemeenschap en culturele uitwisseling. Met grootschalige schilderijen, vaak gecombineerd met video, sculptuur, tekeningen en performance, creëert hij volgens KM21  “levendige, zintuiglijke ervaringen”. Hierin vraagt hij aandacht voor actuele politieke en maatschappelijke vraagstukken.

Centraal in de tentoonstelling staan meerdere werken uit Murillo’s serie Social Cataracts, deels bestaand en deels speciaal gemaakt. De schilderijen zijn opgebouwd uit blauwe en witte olieverf die Murillo met een grove penseelstreek laag op laag aanbrengt en met kracht uitsmeert. Sporen van deze soms bijna gewelddadige werkwijze, zoals scheuren of vlekken, blijven zichtbaar in het eindresultaat. Zowel qua kleur als penseelstreek zijn de schilderingen geïnspireerd op de baanbrekende waterlelies van Monet.

Oscar Murillo, surge (social cataracts), detail, 2019. Foto: Jack Hems.

Tijdens zijn jeugd ontwikkelde de in Colombia geboren Murillo een grote voorliefde voor het schilderen van het Colombiaanse landschap, waardoor een vroege fascinatie voor het impressionisme ontstond. De aantrekkingskracht tot het impressionisme, en in het bijzonder Monet, trad in 2019 opnieuw naar voren toen Murillo in een geïmproviseerd atelier in New York moest schilderen bij slecht licht.

Omringd door duisternis bleek het enorm moeilijk om enig gevoel van diepte of ruimte te behouden. Deze vervreemdende ervaring deed Murillo denken aan Monet, die leed aan een ernstige vorm van staar toen hij in de zestig was. De oogziekte beïnvloedde Monets werk dramatisch, omdat hij kleur en textuur niet meer goed kon waarnemen. Uit deze periode stammen zijn waterlelies, die nu tot zijn bekendste werken behoren. Geïnspireerd door de beperkingen van ons menselijk gezichtsveld – letterlijk, maar ook in sociale en politieke zin – verkent Murillo de betekenis van sociale duisternis.

Oscar Murillo woont en werkt afwisselend vanuit London en diverse andere locaties over de wereld. In 2019 werd hij uitgeroepen tot een van de vier winnaars van de prestigieuze Turner Prize.

Oscar Murillo, t/m 18 april 2022 in KM21, Den Haag

Share