Geen huisvlijt, maar serieuze kunst

Expositie

Een schilderij van de Nederlandse kunstenaar Michael Raedecker (1963) is anders dan anders. Hij combineert het traditionele materiaal verf met het minder gebruikelijke garen. Dat levert bijzonder werk op, zoals nu te zien is in het GEM in Den Haag.

Het gebruik van garen, dat hij in het doek borduurt, verraadt zijn modeopleiding aan de Rietveld Academie. Gaandeweg ontwikkelde hij een geheel eigen stijl waarmee hij opzien baarde. Niet voor niets is hij één van de weinige Nederlandse kunstenaars van wie werk hangt in de beroemde Saatchi Gallery in Londen.

Borduren wordt vaak geassocieerd met huisvlijt, maar Raedecker toont aan dat je met garen serieuze kunst kunt maken. Een mooi voorbeeld is Therapy, een stilleven met de resten van een ontbijtje op tafel. Er zit niemand aan tafel, want zijn werk kenmerkt zich door het ontbreken van mensen.

Het stilleven is een terugkerend thema in zijn oeuvre, waarbinnen het bloemstilleven een speciale plek inneemt. Ze herinneren aan schoonheid en vergankelijkheid, aan verleiding en dood. Tegenover de tuttigheid van gerangschikte bloemen en borduursels staan de harde suggestieve titels als Pornography en Penetration die de schilderijen in een heel ander referentiekader plaatsen.

Therapy, acrylverf en garen op doek, 63 x 75 cm, particuliere collectie.

Therapy, acrylverf en garen op doek, 63 x 75 cm, particuliere collectie.

Voor Raedecker is het maken van een schilderij niet iets vanzelfsprekends. Steeds weer vraagt hij zich af hoe hij in deze tijd als kunstenaar nog iets kan toevoegen aan de schilderkunst of de kunstgeschiedenis in het algemeen. En daar slaagt hij aardig in.

Michael Raedecker – line-up, t/m 1 november  in GEM, Den Haag

Share