Florentijn Hofman maakt opblaasbaar kunstwerk in kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman maakt voor het eerst een groot opblaasbaar kunstwerk onder een dak. Tussen de zuilen van de Sint Janskerk in Schiedam installeert hij de Stadscocon, die bezoekers gratis mogen betreden.

De titel van het kunstwerk knipoogt naar het werk waar Hofman bekend mee is: opgeblazen dieren. In de natuur is de cocon een omhulsel waar een rups in een vlinder transformeert. De vorm in Schiedam doet niet alleen denken aan een cocon maar wordt ook een plek om te cocoonen, een Engelse term voor het binnenshuis ontspannen.

Impressie Stadscocon, Studio Florentijn Hofman.

Eenmaal in de ruimte kun je tot jezelf komen, vertelt Hofman. “Je ervaart de kerk zoals je hem nooit zal ervaren.” Bezoekers kunnen in de Schiedamse cocon wegdromen, even los van de dagelijkse hectiek. Dat gaat in stilte, al klinkt af en toe een speciaal voor dit project geschreven muziekstuk.

Tot dusver zagen alleen hij en de mensen van de ploeg tijdens de opbouw hoe het opblaasbare bouwwerk er van binnen uitziet. De installatie heeft een lengte van 26 meter en is 9,5 meter hoog én breed.

Florentijn Hofman (1977), die recent nog te zien was in het huidige seizoen van Wie is de Mol?, woonde en werkte enkele jaren in Schiedam. Hij kreeg mede dankzij sociale media internationale roem, onder meer met zijn reuzebadeend, die op verschillende plekken ter wereld ronddobberde. In Hong Kong trok Rubber Duck in een maand tijd 8 miljoen mensen.

In Nederland kunnen mensen Hofmans uitvergrote dieren ook tegenkomen. Rotterdam heeft een Bospoldervos en in Amsterdam staat een reusachtige beer. Het gaat hem niet zozeer om het dier, maar om de verhalen die ze oproepen, legt hij uit. De tas in de vossenbek en het kussen onder de berenarm zeggen iets over de plek, de geschiedenis en de sociale context. Hetzelfde geldt voor het liggende maankonijn op de heuvel van een Taiwanese bunker.

Sint Janskerk in Schiedam. Foto: Paul de Graaff.

Hofman besprak zijn eerste ideeën voor Schiedam met gastconservator Charlotte Martens. Ging de kunstenaar opnieuw een dier neerzetten? En hoe zou dat passen in de kerk, het grootste en oudste gebouw van de stad? Eenmaal over de drempel van het voormalige godshuis voelde de kunstenaar iets totaal anders. Het bracht hem in gedachten terug naar Japan waar hij met zijn gezin een boeddhistische tempel bezocht. Op verzoek van een monnik legden ze ondergronds in het donker een parcours af. “Je bent dan echt de controle kwijt, alles gaat op de tast en vertrouwen”, herinnert Hofman zich.

Inspiratie voor de groene installatie haalde hij ook uit de gotische architectuur van het kerkgebouw, volgens Hofman “een waanzinnige plek”. Hij kwam er samen met Martens, voor het eerst, ook al woonde hij vier jaar aan het Stationsplein, op slechts 5 minuten fietsen.

De Sint Janskerk ontvangt jaarlijks 75.000 bezoekers. De bouw ervan begon in 1335. Aanvankelijk verrees alleen het middenschip, het deel binnen de zuilen waar Hofman zijn groene cocon drapeert. In de vijftiende eeuw breidde de kerk uit met onder andere de voormalige kapel ter nagedachtenis aan de heilige Liduina van Schiedam.

Het kerkgebouw is nu in beheer van de onafhankelijke niet-kerkelijke Sint Janskerkstichting. ‘Sinds 2011 is het gebouw teruggegeven aan de Schiedammers en is iedereen welkom’, vertelt Huib Sneep, voorzitter van het bestuur van de Stichting Sint Janskerk Schiedam. “Publiekstrekker is de elfde-eeuwse grafsteen van Liduina, een van de oudste van Nederland. En straks dus de Stadscocon van Florentijn Hofman, een internationale kunstenaar met wortels in Schiedam.”

Als corona geen roet in het eten gooit, is de Stadscocon van 1 mei tot en met 12 september te bezoeken, met uitzondering van maandagen. Het reserveren van een gratis kaartje is verplicht. Dit kan binnenkort via de website van Stedelijk Museum Schiedam, dat het project mogelijk maakt in samenwerking met de Sint Janskerkstichting.

Share