Evolutie van een iconisch beeld

Expositie

MOTI toont op de nieuwe tentoonstelling Der Wanderer de evolutie van een iconisch beeld. Hoe wordt een kunsticoon beeldcultuur en waar wordt inspiratie een troebel gebied en kunnen we beter van icoon-plagiaat spreken? 

De titel verwijst naar het schilderij Der Wanderer über dem Nebelmeer (De wandelaar boven de nevelen), van de Duitse kunstenaar Caspar David Friedrich uit 1817. Dit werk spreekt nog steeds tot de verbeelding van velen. De wandelaar, op de rug gezien, staat op een rotspunt met zijn hoofd iets gebogen en kijkt uit over mistpartijen. De beschouwer kijkt over zijn schouder mee. Het werk roept een gevoel op van eenzaamheid, onstuimigheid, dreiging en mysterie.

Jongen kijkt naar Der Wanderer über dem Nebelmeer van Caspar David Friedrich in de Kunsthalle in Hamburg.

Het schilderij toont weemoed en een wanhopig verlangen naar iets anders, een betere wereld. Daarmee is Der Wanderer een belangrijke uiting van de Romantische idealen. Authenticiteit, oprechtheid en de unieke mens stonden daarin centraal.

Het beeld dat Der Wanderer toont is herkenbaar, ook voor wie niet bekend is met het schilderij uit de collectie van de Kunsthalle in Hamburg. Dit iconische beeld van een eenzame figuur, op de rug gezien, die uitkijkt over een landschap duikt in allerlei vormen op. Een variatie is bijvoorbeeld te zien op een reclameposter voor de film 50 shades of Grey. MOTI neemt de bezoeker mee langs de vele echo’s die uit Der Wanderer zijn ontstaan.

Der Wanderer – Echo van een icoon, 11 september t/m 23 november in MOTI, Breda

Share