Een wit overhemd

Een wit overhemd uit omstreeks 1912 staat centraal in de fotoserie The White Blouse van Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier. Meer dan 75 personen hebben voor haar camera in of met de kwetsbare blouse geposeerd. Een selectie uit de foto’s is nu te zien in Eduard Planting Gallery in Amsterdam en vanaf 3 september in Singer Laren.

Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier, The White Blouse, Vera and Warja.

Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier staat vooral bekend om haar verstilde portretten, intieme interieurfoto’s en Amsterdamse wintergezichten. Met een analoge camera en natuurlijk licht probeert zij voortdurend het ogenschijnlijk onzichtbare vast te leggen. Hoewel de foto’s herinneringen oproepen aan de zwart-witopnamen uit de begintijd van de fotografie hebben zij een geheel eigen karakter en stijl.

De laatste jaren past de fotograaf ook kleur in haar werk toe, zoals in de serene en mysterieuze beelden uit de series At the Window en Contemplation Still life. Voor de kunstenaar is de zeventiende-eeuwse schilder Johannes Vermeer een belangrijke inspiratiebron. In de expositie Contemplation in Eduard Planting Gallery zijn foto’s uit genoemde series te zien naast die uit de reeks The White Blouse.

Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier, The White Blouse, Daan Schuurmans, 2018.

In de tentoonstelling The White Blouse die op 3 september opent in Singer Laren draait het puur om de gelijknamige fotoserie. Daar gaan de fotoportretten in dialoog met het in 2015 herontdekte schilderij Symphony in White. The Girl in the muslin Dress, van James McNeill Whistler (1834-1903). Dit schilderij is onderdeel van een reeks damesportretten waarbij het de Amerikaanse impressionist vooral ging om de witte kanten kleding waarin het model gehuld was. In dat opzicht lijkt het schilderij dus op de foto’s van Van Hövell tot Westerflier.

Contemplation, t/m 28 september in Eduard Planting Gallery, Amsterdam

The White Blouse, 3 september 2019 t/m 5 januari 2020 in Singer Laren

Share