Een museum vol wonderen

Recensie

‘De wonderen zijn de wereld nog niet uit.’ ‘Het is een wonder dat…’ In ons dagelijks taalgebruik bestaan wonderen wel degelijk. Maar doen ze dat ook echt? Niet minder dan 63 procent van de bevolking denkt van wel, blijkt uit een recent onderzoek. Geen wonder daarom dat Museum Catharijneconvent er nu een grote tentoonstelling aan wijdt.

Tekst: Evert-Jan Pol

op de voorgrond: Maria Roosen, Toverstaf, 2011. Daarachter: Nathan Coley, There Will Be No Miracles Here, 2016. Foto: Evert-Jan Pol.

Museum Catharijneconvent en KRO-NCRV lieten een grootschalig onderzoek doen naar het geloof in wonderen in Nederland. Daaruit bleek onder meer dat ruim een op de vijf Nederlanders heeft zelf een wonder of wonderbaarlijke ervaring meegemaakt. Dit komt neer op ongeveer 3,1 miljoen Nederlanders.

In de tentoonstelling is aandacht voor enkele van deze wonderen, zoals de moersleutel die zeven levens redde. Peter Mulder bezocht in 1973 voor zijn werk een geïsoleerde oase in de woestijn van Saudi-Arabië. Toen hij met zijn team door de woestijn weer naar de bewoonde wereld reed, kreeg de auto een lekke band. Het wiel verwisselen bleek onmogelijk omdat de zeven mannen geen passende moersleutel hadden.

Daardoor ontstond een levensbedreigende situatie: de kans op passerend verkeer was minimaal en lopen in de verzengende hitte zou onverantwoord zijn. De kans dat de zeven zouden omkomen, was levensgroot. Omdat zijn teamleden in paniek raakten, liep Mulder naar een heuveltje om na te denken. En daar zag hij plotseling iets vreemds in het zand. Het bleek een ouderwetse Britse moersleutel die paste. De zeven mannen waren gered.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

De levensreddende moersleutel (links). Foto: Evert-Jan Pol.

Jan Victors, Hanna bidt om een wonder (detail), 1643, Museum Catharijneconvent (bruikleen Dordrechts Museum). Foto: Evert-Jan Pol.

De één noemt dit een wonder, een ander zou het op geluk houden. Maar is het hebben van geluk niet ook een wonder? Een ieder mag voor zichzelf bepalen hoe hij of zij deze gebeurtenis classificeert. Een mooi verhaal is het sowieso. De levensreddende moersleutel pronkt in een soort altaartje op zaal, samen met andere stille getuigen van andere opmerkelijke gebeurtenissen.

Het verhaal van de moersleutel zou een goed onderwerp kunnen zijn voor een schilderij, want door de eeuwen heen hebben kunstenaars zich laten inspireren door dergelijke ongrijpbare verhalen. Al gaat het dan meestal om wonderen uit de Bijbel, want daarin komen er immers vrij veel voor.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Zaaloerzicht. Foto: Evert-Jan Pol.

Still uit de video The Trial van Bill Viola. Foto: Evert-Jan Pol.

De opwekking van Lazarus is een bekend wonder uit dat boek. Carel Fabritius – ja, die van Het puttertje – maakte er metersgroot schilderij over. Daarin bracht hij sfeervol in beeld hoe Jezus Lazarus vier dagen na diens overlijden weer tot leven wekt. En David Bowie speelde de rol van Lazarus nog in een van zijn laatste video’s, waarvan in de expositie fragmenten te zien zijn.

Jan Sluijters, De profeet Elisa wekt de zoon der Sunamitische vrouw tot leven, 1904, Drents Museum.

Niet alleen Jezus, maar ook profeet Elisa kon doden weer tot leven wekken. Dat deed hij bijvoorbeeld met de zoon van de Sunamietische vrouw. Jan Sluijters won in 1904 de Prix de Rome met zijn schilderij daarover. Het Catharijneconvent gebruikt dit werk als campagnebeeld. Terecht, want het is een prachtig stuk en opstanding uit de dood is natuurlijk wel de koning der wonderen.

In tegenstelling tot veel andere exposities in Museum Catharijneconvent beslaat deze de hele eerste verdieping. De presentatie verveelt echter geen moment. De verhalen (bijvoorbeeld over Mariaverschijningen en geboortes) zijn boeiend en de kunstwerken mooi. Het is geen wonder als ook deze tentoonstelling weer een succes wordt.

Allemaal wonderen, t/m 23 augustus in Museum Catharijneconvent, Utrecht

Waardering: @@@@@@@@@@

Share