Drie staatsieportretten voor de koning

Nieuws

Koning Willem-Alexander heeft twee dagen voor de eerste Koningsdag een officieel staatsieportret. Hij heeft er zelfs drie. Minister Bussemaker van OCW onthulde de drie portretten vandaag op Paleis Het Loo in Apeldoorn.

V.l.n.r.: staatsieportretten van Femmy Otten, Rineke Dijkstra en Iris van Dongen, RVD. Foto’s: Gert Jan van Rooij.

De drie portretten zijn in opdracht van het Mondriaan Fonds gemaakt door Iris van Dongen, Rineke Dijkstra en Femmy Otten. Het fonds vroeg hen in januari van dit jaar een staatsieportret te maken. Ze werden op basis van een schetsontwerp uitgekozen uit twaalf eerder geselecteerde kunstenaars.

Iris van Dongen (1975) baseerde haar tekening van pastel, gouache en geperst houtskool op foto’s die zij van de koning maakte. Ze maakte voor de foto’s gebruik van sterk zijlicht, zodat de ene helft van zijn hoofd in het licht staat en de andere kant in de schaduw blijft. Van Dongen maakte eerst twee schetsontwerpen vanuit verschillende standpunten: een waarop de koning de beschouwer vriendelijk aankijkt en een formeel portret in een statiger pose. In de definitieve versie zijn beide benaderingen samengekomen.

Rineke Dijkstra (1959) maakte een foto waarbij zij er naar gestreefd heeft de ontspannen en vriendelijke kant van de koning als mens in overeenstemming te brengen met de autoriteit die hij in zijn functie uitstraalt. De blik is daarbij doorslaggevend. De subtiele draaiing in de figuur roept herinneringen op aan de portretten van de grote meesters uit de Gouden Eeuw. De aankleding van het portret hield ze sober, met een donkergrijze achtergrond, donkerblauw pak, donkerrode stropdas en wit hemd.

Femmy Otten (1981) bouwde haar schilderij van de koning op uit verschillende dunne olieverflagen op een gladgeschuurd wit linnen doek. In haar portret brengt zij de koning in harmonie met zijn functie, waarbij op subtiele wijze wordt verwezen naar historische elementen. Voor de achtergrond liet Otten zich inspireren door de stof waarmee de troon in de Ridderzaal is bekleed. De patronen onderaan het portret bekleden een rituele functie. De motieven benadrukken de platheid van het doek, de snijlijnen leiden naar het rechteroog van de koning. Het vluchtpunt en het onderwerp van het schilderij vallen hierdoor samen.

De Rijksvoorlichtingsdienst en het ministerie van OCW laten hoogwaardige reproducties maken van de drie staatsieportretten. Ministeries, provincies, gemeenten, ambassades, rechtbanken en andere geïnteresseerden kunnen de drie werken binnenkort in twee verschillende formaten bestellen.

Share