Drents Museum koopt schilderij Max Liebermann

Het Drents Museum heeft een tweede werk aangekocht van de Duitse kunstenaar Max Liebermann. Het gaat om het schilderij Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen) uit 1882.

Max Liebermann (1847-1935) verbleef van juni tot oktober 1882 in het logement van Jan en Lammechien Mensingh in het Drentse Zweeloo. In de boomgaard achter de herberg vond hij volop inspiratie voor zijn beroemde werken Bleek te Zweeloo en Spelende kinderen. Liebermann maakte Kind onder bomen als voorstudie voor laatstgenoemd werk.

Op dat schilderij is te zien hoe een aantal kinderen het spel boompje verwisselen speelt, terwijl de volwassenen vlakbij aan het werk zijn op het bleekveld. Van Spelende kinderen zijn enkele voorstudies bekend. Liebermann was duidelijk tevreden met de nu aangekochte figuurstudie. Hij heeft het schilderij gesigneerd en heeft het meisje ook bijna letterlijk terug laten komen in het grote schilderij.

Max Liebermann, Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen), 1882, Drents Museum.

Liebermann was de beroemdste buitenlandse kunstenaar die Drenthe bezocht heeft. Jozef Israëls had hem op het spoor gebracht van het schildersparadijs, dat Zweeloo indertijd was. De plek deed Liebermann denken aan de tijd van Van Ruisdael en Hobbema, met oude huizen en het eenvoudige leven van de boerenbevolking. Waarschijnlijk herinnerde Zweeloo hem ook aan het authentieke Barbizon, het Franse kunstenaarsdorp waar Liebermann het landschap had geschilderd.

Voor Liebermann was de Drentse periode een belangrijke fase in zijn ontwikkeling. Hij nam de eerste stappen in een overgang van een donker naturalisme naar een kleurrijke impressionistische fase.

Het museum noemt de nieuwe aanwinst “een krachtige aanvulling op de Drentse Meestercollectie”. Daartoe behoren verder onder meer De Turfschuit en Onkruid verbrandende boer van Vincent van Gogh, De Drentse Madonna van Jozef Israëls en Voorstudie voor Bleek te Zweeloo van Liebermann.

Het Drents Museum zet de laatste jaren nadrukkelijk in op onderzoek naar en profilering van Drenthe als ‘Barbizon van het Noorden’ en het verwerven van schilderijen voor de Drentse Meestercollectie. Die krijgt een prominente plaats in de nieuwe collectiepresentatie, die vanaf 2022 te zien is in het museum. Daarin wordt het verhaal van Drenthe als schildersparadijs verteld, in navolging van de tentoonstelling Barbizon van het Noorden die tot en met 13 september te zien is. De nieuwe aanwinst is daarin opgenomen.

Share