Drents Museum koopt Drentse Madonna Jozef Israëls

Jozef Israëls (1824-1911), De Drentse Madonna, 1892-1893, Drents Museum, schenking Stichting Vrienden van het Drents Museum.

Het Drents Museum heeft de collectie uitgebreid met een schilderij van Jozef Israëls. Met steun van Stichting Vrienden van het Drents Museum kon het De Drentse Madonna aankopen.

Jozef Israëls (1824-1911) werkte geregeld in Drenthe en maakte het werk waarschijnlijk in Zweeloo. Op het schilderij is een jonge Drentse moeder afgebeeld met haar kindje op schoot. Het vredige beeld van de moeder met kind verwijst naar een geliefd thema in de schilderkunst: Maria, de moeder van Jezus.

Dit kunstwerk, door Israëls zelf De Drentse Madonna genoemd, is een onmiskenbaar Drentse variant op dit oude thema. De Madonna is hier een blozende boerenvrouw in eenvoudige kleren, omringd door een realistisch landschap. Het werk toont een sterke gelijkenis met het wapen van de provincie Drenthe en van Assen, waarop een Maria met kind op schoot staat afgebeeld.

Lange tijd was onduidelijk wat er met het schilderij was gebeurd. Rond 1900 ging het naar Amerika, waar het in particuliere collecties verdween. Na een diepgravende speurtocht door conservator Annemiek Rens bleek uiteindelijk dat het kunstwerk zich bij een particulier in Praag bevond. Die verkocht het aan het Drents Museum, dat het stuk toevoegde aan de Drentse Meestercollectie. Die bestaat uit schilderijen met een Drents onderwerp, gemaakt door kunstenaars als Vincent van Gogh, Hendrik Willem Mesdag en Max Liebermann.

Omdat opeenvolgende eigenaars dikke lagen vernis over het schilderij hadden laten aanbrengen, moest het museum het schilderij restaureren. Door de restauratie zijn kleuren naar boven gekomen die decennialang niet te zien zijn geweest.

Jozef Israëls was een van de voortrekkers van de Haagse School, een beweging van kunstschilders die aan het einde van de negentiende eeuw actief was. Zij schilderden realistische, typisch Nederlandse taferelen, liefst in de open lucht. Israëls had bijzondere aandacht voor vissers en boeren. Zijn pasteuze schildertoets, warme kleuren en het gebruik van licht-donkereffecten werden vergeleken met die van Rembrandt. Israëls leidde vele leerlingen op, onder wie zijn zoon Isaac.

Share