Dordrechts Museum koopt landschap Gainsborough

Het Dordrechts Museum heeft een schilderij van Thomas Gainsborough gekocht. De crowdfundingsactie die het was gestart om de aankoop te kunnen bekostigen, is geslaagd.

Thomas Gainsborough, Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid, ca. 1768, Dordrechts Museum.

Het gaat om Landschap met twee koeien bij een herder en een melkmeid. De Engelse kunstenaar schilderde het omstreeks 1786. Door de aankoop bevinden zich twee schilderijen van Gainsborough in een Nederlandse museale collectie. Rijksmuseum Twenthe is eigenaar van Boomachtig landschap met een rustende herder bij een zonnig pad en schapen.

Het is opvallend dat de twee Gainsboroughs in Nederlandse musea allebei landschappen zijn. De schilder kreeg namelijk vooral bekendheid als portrettist. Daar verdiende hij zijn geld mee, maar zijn passie lag daar niet.

Thomas Gainsborough (1727-1788), Boomachtig landschap met een rustende herder bij een zonnig pad en schapen (1745-1746), olieverf op doek, Rijksmuseum Twenthe, Enschede.

In zijn brieven hekelde hij de “cursed face business” (vervloekte gezichtenhandel). Hij vond dat hij zijn tijd verdeed met het schilderen van “rich fools” (rijke gekken) en ging veel liever de natuur in. Gainsboroughs landschappen markeren het begin van de bloei van de Engelse romantische landschapschilderkunst. Hij geldt als een pionier van de moderne landschapschilderkunst.

Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is een laat schilderij waarin Gainsborough (1727-1788) zijn passie voor de natuur vertaalde in expressieve penseelstreken. Hoewel het met de dreigende lucht, zwierige bomen en losse toets bij uitstek een Engels romantisch werk is, laat het ook goed zien dat de kunstenaar zijn inspiratie haalde bij Aelbert Cuyp (1620-1691), Dordrechts beroemdste schilder.

Het Dordrechts Museum had al een schilderij van Cuyp met een vergelijkbaar onderwerp: Landschap met fluitspelende herder en vee uit 1645. Net als op de Gainsborough zijn ook op dat stuk twee koeien in verschillende kleuren groot op de voorgrond te zien. Beide schilderijen zijn afkomstig uit de Bridgewater Collection en zijn nu dus weer herenigd.

De aankoopt loopt vooruit op een grote tentoonstelling waarmee het Dordrechts Museum in 2020 het vierhonderdste geboortejaar van Aelbert Cuyp viert: In het licht van Cuyp. Die gaat over de impact van Cuyp op de Engelse landschapschilders en in het bijzonder op Gainsborough, Constable en Turner.

Eerst krijgt het werk een plek in de tentoonstelling Vriendschap verrijkt, die vanaf 21 juni te zien is. Deze jubileumexpositie toont de aanwinsten die de afgelopen 25 jaar (mede) door steun van de bedrijfsvrienden van het Dordrechts Museum zijn aangekocht.

Share