Dood en leven met Damien Hirst

Nieuws / Expositie

Het was twee maanden geleden groot nieuws toen bekend werd dat For the Love of God van de Britse kunstenaar Damien Hirst naar Amsterdam zou komen. Het omstreden werk – een met diamanten ingelegde platina schedel – is inmiddels te zien in het Rijksmuseum, in goed gezelschap.

For the Love of God is een platina afgietsel van een schedel, ingelegd met 8.601 diamanten. De schedel dat als model heeft gediend, zou afkomstig zijn van een 35-jarige achttiende-eeuwse Europese man. De schedel zelf mag dan een afgietsel zijn, de tanden zijn wel heel echt. Op verzoek van Hirst gaf een tandarts het gebit een grondige cosmetische behandeling. Uiteindelijk verkocht hij het kunstwerk voor 50 miljoen pond (ruim 62 miljoen euro).

Hirst zelf treedt in het Rijksmuseum op als tijdelijk conservator. Hij selecteerde zestien zeventiende-eeuwse schilderijen uit de collectie van het Rijksmuseum. Alle werken zijn voorzien van een persoonlijke tekst van Hirst waarin hij zijn keuze motiveert. Thema’s zijn het leven, de vergankelijkheid en de onvermijdelijke dood, onderwerpen die steeds terugkeren in het werk van Hirst.

Damien Hirst (1965), For the Love of God. Foto met dank aan Bentley & Skinner.

Damien Hirst (1965), For the Love of God. Foto met dank aan Bentley & Skinner.

Het leven zien we op onder meer Het Toilet van Jan Steen, waarop een vrouw zich aan- of misschien ook wel uitkleedt. De oude drinker van Gabriel Metsu toont ons de vergankelijkheid van het leven. En dan is er natuurlijk nog de dood, zeer toepasselijk uitgebeeld met het Vanitas stilleven van Aelbert Jansz van der Schoor, met daarop een compositie van schedels.

For the Love of God, t/m 15 december in het Rijksmuseum, Amsterdam

 

 

Share