Den Haag in 2017 in teken van Mondriaan en De Stijl

Nieuws

Met drie tentoonstelling staat Gemeentemuseum Den Haag volgend stil bij De Stijl. Het is in 2017 precies een eeuw geleden dat deze Nederlandse kunstbeweging ontstond. De exposities staan in het teken van De Stijl én van Piet Mondriaan, een van de belangrijkste leden.

 

Een grote replica van een Rietveldstoel reist door Den Haag. Bijvoorbeeld naar het Vredespaleis.

Een grote replica van een Rietveldstoel reist door Den Haag. Bijvoorbeeld naar het Vredespaleis.

 

De leden van De Stijl streefden naar een radicale hervorming van de kunst. Die bestond uit het gebruik van een minimum aan kleuren. Mondriaans geometrische schilderijen in primaire kleuren zijn daar een goed voorbeeld van. En ook de meubels van Gerrit Rietveld komen uit dat idee voort.

Het Gemeentemuseum heeft met niet minder dan driehonderd werken ’s werelds grootste Mondriaancollectie in huis. Ook bezit het een van de grootste verzamelingen op het gebied van De Stijl. Geen wonder daarom dat het museum en Den Haag een centrale plaats innemen in de manifestatie Mondriaan to Dutch Design, waarmee Nederland honderd jaar De Stijl viert.

Voor de drie exposities haalt het museum wereldwijd alle relevante bruiklenen terug. Op 11 februari trapt het af met de tentoonstelling Piet Mondriaan en Bart van der Leck (tot en met 21 mei). Daarna volgt Piet Mondriaan: een retrospectief (3 juni tot en met 24 september) en de expositieserie eindigt met De architectuur en interieurs van De Stijl (september tot en met december).

Heel Den Haag staat in 2017 in het teken van De Stijl. Zo worden gebouwen, etalages, hotelkamers en Haagse iconen van de binnenstad tot het strand in Mondriaanstijl aangekleed en uitgelicht. Ook staan er excursies, lezingen, dansvoorstellingen, concerten, festivals en een Mondriaanroute door de stad op het programma. En er reist gedurende het jaar een grote replica van een Rietveldstoel langs markante plekken in de hofstad.

“Het themajaar moet voor bezoekers aan de stad onontkoombaar zijn”, vertelt Marco Esser, directeur van Den Haag Marketing. “Zij ervaren eigenlijk een Mondriaan City Trip als ze in 2017 de stad bezoeken.”

Share