De tijd van On Kawara

Museum Boijmans Van Beuningen wijdt deze zomer een tentoonstelling aan het werk van de Japanse conceptuele kunstenaar On Kawara. Het toont daarin 68 ansichtkaarten, vijf schilderijen en een telegram.

On Kawara, I got up at 9.47 AM.

Het werk van On Kawara (1933) concentreert zich op het voorbijgaan en markeren van tijd. Hij richt zich op het ongrijpbare karakter van het verstrijken van de tijd. Dit doet hij bijvoorbeeld in I am still alive, een serie telegrammen die de kunstenaar onregelmatig naar verschillende personen verstuurt.

Tevens stuurt hij al sinds 1968 elke ochtend postkaarten naar twee verschillende vrienden of collega’s, verspreid over de hele wereld. De kunstenaar volgt daarbij een vast stramien: op de kaart stempelt hij de datum, zijn adres en het adres van de ontvanger, gevolgd door ‘I got up at’, plus het precieze tijdstip waarop hij die dag is opgestaan. De postkaarten, met op de voorzijde toeristische plekken in de stad waar hij op dat moment verblijft, documenteren een terugkerende, alledaagse handeling van de kunstenaar.
Tussen 26 januari en 3 april 1978 ontving de Nederlandse kunstenaar Michael Snel Sesteer (1935-1989) elke dag zo’n ansichtkaart van Kawara. In 1989 kwamen deze 68 kaarten, die de kern van de tentoonstelling vormen, als promised gift van Jeroen Snel in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

Ook te zien, zijn vijf schilderijen uit de Today-serie, een selectie die Kawara in 1991 op verzoek van Museum Boijmans Van Beuningen heeft gemaakt. De opschriften maken melding van zo veel mogelijk verschillende dagen, maanden, jaren, decennia, talen, steden, landen en continenten.

Kawara begon op 4 januari 1966 met deze serie, die inmiddels meer dan 2000 werken omvat. Op een monochrome ondergrond schildert hij in witte letters de datum van de dag waarop het werk wordt uitgevoerd. Elk schilderij in de serie verpakt de kunstenaar in een zelfgemaakte kartonnen doos. Deze beplakt hij aan de binnenzijde met een krantenartikel van dezelfde dag als waarop het schilderij is gemaakt. De krantenknipsel is afkomstig uit een lokale krant en de datum op het schilderij is genoteerd in de taal van het land waar het werk gemaakt is.

On Kawara – Geleefde tijd, 9 juni t/m 2 september in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Share