De Mesdag Collectie serveert verrassend en kunstzinnig voedsel

Recensie

Den Haag, eind negentiende eeuw: de heer en mevrouw Mesdag ontvangen dinergasten in hun woning. De tafel is gedekt met fraaie borden, voorzien van afbeeldingen van schilderijen en de portretten van de gastheer en -vrouw. Gouden frietjes en een volledig zwarte hotdog staan al klaar om genuttigd te worden.

 

Zaaloverzicht. Foto: Evert-Jan Pol.

Zaaloverzicht. Foto: Evert-Jan Pol.

 

Door: Evert-Jan Pol

De eerste zaal van de tentoonstelling Eten bij de kunstenaar – van stilleven tot fooddesign brengt de bezoeker direct naar vervlogen tijden. Maar een modern tintje ligt op de loer. Aan de wanden hangen voedselstillevens, voornamelijk van groente en fruit. Enkele zijn het werk van Sientje Mesdag-van Houten en het leuke is dat ze de schilderijen in deze zelfde ruimte creëerde. Hier had ze namelijk haar atelier.

Sientje was de echtgenote van Hendrik Willem Mesdag, wiens Panorama Mesdag bij bijna iedereen wel een belletje doet rinkelen. Ze was echter meer dan alleen de vrouw van; ze kon zelf ook heel verdienstelijk schilderen. Voor het eerst is zij de aanleiding voor een tentoonstelling in De Mesdag Collectie. In haar leven vormde eten een belangrijke rol, zowel op het doek als op het bord. En dat eten in de kunst staat hier centraal.

Vroeger beeldden schilders voedsel vooral af omdat het vaak een mooi plaatje opleverde. Tegenwoordig willen kunstenaars er niet zelden een boodschap mee overdragen. Zoals Itamar Gilboa doet in de tweede zaal, die een pak moderner is. De 21ste eeuw is aangebroken, of misschien zijn we zelfs al een stukje verder in de tijd. De tafel alhier oogt wel heel futuristisch dankzij alle witte etenswaren.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Itamar Gilboa, The Food Chain Project (detail), 2014, 2016, collectie kunstenaar.

Itamar Gilboa, The Food Chain Project (detail), 2014, 2016, collectie kunstenaar. Foto: Evert-Jan Pol.

Les Deux Garçons, Le Dernier Repas du Soir (Het Laatste Avondmaal), 2016, LDG / Jaski Art Gallery Amsterdam. Foto: Evert-Jan Pol.

Les Deux Garçons, Le Dernier Repas du Soir (Het Laatste Avondmaal), 2016, LDG / Jaski Art Gallery Amsterdam. Foto: Evert-Jan Pol.

De objecten zijn gipsen replica’s van voedsel dat Gilboa in één jaar tot zich nam. Hij wil hiermee de kijker bewustmaken van wat wij mensen zoal verorberen. En dat kan veel zijn. De teller van de kunstenaar stopte bij 6.000 producten. Op tafel liggen er zo’n 200. Die samen een mooi en zeker ook indrukwekkend kunstwerk vormen.

Meerdere creaties in de tentoonstelling hebben als doel ons anders te laten kijken naar voedsel. Vleeseters weten heel goed dat ze dieren eten, maar willen daar niet altijd aan denken. Het duo Les Deux Garçons serveert daarom twee blikjes met daarin steeds het echte oog van een echt dier. Eet smakelijk!

Sientje Mesdag-van Houten, Druiven, een kalebas en andere vruchten, waterverf op papier, 
 De Mesdag Collectie, Den Haag.

Sientje Mesdag-van Houten, Druiven, een kalebas en andere vruchten, waterverf op papier, 

De Mesdag Collectie, Den Haag.

 

Marije Vogelzang (what’s in a name?) richt zich in haar serie Faked meat op vleesvervangers. Zij vindt het jammer dat die qua smaak en vorm vaak op echt vlees lijken. Want, zo zegt ze, zo’n product is dan een inferieure kopie. Daarom bedacht ze nieuwe dieren en maakte daar vegetarische versies van. Wil iemand een bicciofilet?

Aan originaliteit dus geen gebrek in deze tentoonstelling die werd gemaakt door deelnemers aan de cursus De Kunst van het Tentoonstellen van het Van Gogh Museum (dat De Mesdag Collectie beheert). De cursisten leerden hoe ze een expositie maken en brachten het geleerde vervolgens in de praktijk.

Daniel Spoerri, De bistro van de heilige Martha, 2013, Galerie Schoots + Van Duyse en Kunstzolder.be. Foto: Evert-Jan Pol.

Daniel Spoerri, De bistro van de heilige Martha, 2013, Galerie Schoots + Van Duyse en Kunstzolder.be. Foto: Evert-Jan Pol.

Het resultaat mag er zijn. De studenten hebben een tentoonstelling gemaakt over een aansprekend onderwerpen (eten doen we allemaal) en zorgden ervoor dat de aandacht niet snel verslapt. Kunst met een boodschap en ‘gewoon’ mooie stillevens wisselen elkaar af. Stillevens (zoals de foto van 98 kubusjes onbewerkt rauw voedsel van Lernert & Sander) die soms ook verrassend uit de hoek kunnen komen.

Eten bij de kunstenaar – van stilleven tot fooddesign, t/m 30 oktober in De Mesdag Collectie, Den Haag

Waardering: @@@@@@@@@@

Share