De dynamiek van keramiek

Keramiek heeft soms de naam oubollig te zijn. Wie de nieuwe aankopen van Keramiekmuseum Prinsessehof aanschouwt, ziet dat het juist een heel dynamisch medium is. Veel ontwerpers opereren op de grens van design en beeldende kunst.

Wieki Somers, High Tea Pot. Collectie Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden.

Op de tweede etage van het achttiende-eeuwse stadspaleis in Leeuwarden toont het museum de komende maanden een deel van de aankopen die het de afgelopen jaren deed. Waar op de andere verdiepingen voornamelijk aandacht is voor ‘klassiek’ serviesgoed, is op zolder ruimte voor meer gedurfde ontwerpen.

Pauline Wiertz, kippen-, krabben- en kreeftenpootkopjes. Collectie Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden. © Evert-Jan Pol

De presentatie bevat naast sculpturen ook servies. Het merendeel is zonder meer geschikt voor dagelijks gebruik, maar sommige voorwerpen zijn dusdanig weelderig dat ze beter tot hun recht komen in een vitrine. De theepot Nailed van Susan Beiner is daar een goed voorbeeld van. Op het eerste gezicht is de pot niet gemaakt van aardewerk, maar van metaal. Als een deken hangen uit klei gevormde schroeven, moeren en haken over de grijze theepot.

Een andere opvallende theepot is die van Wieki Somers. Haar High Tea Pot geeft een luguber trekje aan het gezellige ritueel dat theedrinken is. De pot heeft de vorm van een varkensschedel. Desgewenst kan deze worden aangekleed met een jasje van waterrattenbont.

Doordat veel ontwerpers zich volledig uitleven, zijn niet alle creaties even praktisch in gebruik. De kippen-, krabben- en kreeftenpootkopjes van Pauline Wiertz zijn prachtige objecten, maar staan op hun voetjes kunnen ze niet. Deze en andere aankopen zijn hun functie van gebruiksvoorwerp ontstegen en zijn kunstwerken geworden waar je alleen maar naar kijkt.

Een deel van de nieuwe aankopen is de komende maanden nog te bezichtigen op de tweede etage van Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.

Share