Daubigny, voorbeeld voor impressionisten

Expositie

Charles François Daubigny was een van de belangrijkste Franse landschapschilders van de negentiende eeuw. Hij werkte in de openlucht en verbeeldde de natuur op een heel persoonlijke manier. Met zijn losse manier van schilderen en ongebruikelijke composities vernieuwde hij het genre. Tegenwoordig is hij vrij onbekend bij het grote publiek. Het Van Gogh Museum brengt daar met een nieuwe tentoonstelling verandering in.

 

Charles-François Daubigny (1817-1878), Ondergaande zon bij Villerville, 1874. De Mesdag Collectie, Den Haag.

Charles-François Daubigny (1817-1878), Ondergaande zon bij Villerville, 1874. De Mesdag Collectie, Den Haag.

 

Daubigny’s persoonlijke benadering van het landschap maakte grote indruk op de jonge latere impressionisten. Zo vonden zijn dreigende luchten en imposante zonsondergangen aan de Normandische kust navolging bij Claude Monet en raakte Camille Pissarro geïnspireerd door onder meer zijn boomgaarden in bloei.

Met zijn atelierboot Le Botin voer Daubigny (1817-1878) over de Franse rivieren om het landschap vanaf het midden van de rivier te kunnen vastleggen. Deze tochten resulteerden in originele composities en sfeervolle riviergezichten die hem zowel roem als commercieel succes opleverden en navolging vonden bij de impressionisten. Speciaal voor de tentoonstelling presenteert het Van Gogh Museum een moderne, multimediale variant van die atelierboot. Via film, geluid en diverse voorwerpen kan het publiek het schilderen op het water zelf ervaren.

 

Claude Monet, De schildersboot, 1874, collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo.

Claude Monet, De schildersboot, 1874, collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo.

 

Vincent van Gogh beschouwde Daubigny als een van de aanvoerders van het “begin der groote revolutie in de kunst”. Hij bewonderde diens streven naar realisme en de wijze waarop hij een persoonlijk gevoel in zijn landschappen legde. In 1890, tijdens de laatste maanden van zijn leven, verbleef Van Gogh in Auvers-sur-Oise, waar Daubigny ook had gewoond en gewerkt. Net als zijn Franse voorbeeld schilderde Van Gogh er de traditionele dorpshuizen en nabijgelegen korenvelden. In de tuin van Daubigny’s voormalige woning maakte hij meerdere schilderijen als een hommage aan de kunstenaar, waaronder De tuin van Daubigny.

 

Vincent van Gogh, De tuin van Daubigny, 1890, Basel, collectie R. Staechelin.

Vincent van Gogh, De tuin van Daubigny, 1890, Basel, collectie R. Staechelin.

 

Parallel aan de tentoonstelling toont het Van Gogh Museum in het prentenkabinet uit eigen collectie tekeningen van het Franse landschap. Halverwege de negentiende eeuw trokken steeds meer kunstenaars erop uit om het landschap te tekenen. Zij lieten zich ter plekke inspireren door de natuur, waarbij ze gretig gebruikmaakten van de toenemende kwaliteit en variatie aan tekenmaterialen.

Daubigny, Monet, Van Gogh: Impressies van het landschap, t/m 29 januari 2017 in het Van Gogh Museum, Amsterdam

Share

  1 comment for “Daubigny, voorbeeld voor impressionisten

  1. 25 oktober 2016 at 08:30

    Schitterende expositie en een mooie tijd in de schilderkunst waarbij meesterschilders voor het eerst naar buiten gingen en er op uit trokken om hun schilderijen te maken. Mede mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van verf in tubes. Hetgeen restaurateurs heden ten dage voor uitdagingen stelt doordat de kwaliteit van deze verf aanvankelijk erg matig was. Mede daardoor verliezen schilderijen van van Gogh pigment en hun oorspronkelijke kleur. Zie ook mijn blog hierover op http://artclinic.org/van-gogh-en-de-tand-des-tijds/.

Comments are closed.