Centraal Museum koopt gehele nieuwe collectie Droog

Edwin Jacobs, directeur Centraal Museum en Marije Douma hoofd Marketing & Communicatie op de XX Chair. Foto: Stefanie Grätz.

Het Centraal Museum in Utrecht heeft tijdens de meubelbeurs Salone di Mobile in Milaan de complete nieuwe collectie van het Nederlandse designlabel Droog gekocht. De aanwinst is een belangrijke toevoeging aan de Droog-collectie die het Centraal Museum al bezit.

Voor het project Saved by daagde Droog veertien ontwerpers uit nieuwe producten te maken van stoelen, zakdoekjes, hondenmanden, portemonnees en andere objecten uit failliete inboedels. Het resultaat is een collectie van negentien objecten, waarvan het Centraal Museum elk één exemplaar heeft aangekocht. Vooral de kritische reflectie op de consumptie-maatschappij spreekt het museum aan.

In de afgelopen maanden heeft Droog 5135 objecten op de kop getikt bij Nederlandse bedrijven die failliet zijn gegaan. Zowel nationaal als internationaal bekende designers bliezen op verzoek van Droog de afgedankte voorwerpen nieuw leven in. Het Nederlandse atelier Ted Noten bedacht bijvoorbeeld een nieuwe functie voor 500 luciferdoosjes en het in Parijs gevestigde Maison Martin Margiela stortte zich op elf koffiekopjes.

Met Saved by Droog  wil het designlabel laten zien welke mogelijkheden tweedehands producten kunnen bieden als uitgangspunt voor productdesign en -ontwikkeling. De Droog-collectie zal eind dit jaar te zien zijn in het Centraal Museum.

Share