Catharijneconvent ontdekt werk in eigen collectie

Meester van de Bewening van Christus te Lindau, De kruisiging, ca. 1425, Museum Catharijneconvent

Iedere museumconservator droomt er weleens van om een kunstwerk te ontdekken. Het overkwam de conservatoren middeleeuwse kunst van Museum Catharijneconvent en dat zelfs in de eigen collectie. Zij stonden ineens oog in oog met het vijftiende-eeuwse schilderij De kruisiging.

Het paneel uit omstreeks 1425 hing jarenlang in het donker in het museumdepot, achteraan op een rek. En werd al die tijd over het hoofd gezien. Het verkeerde in slechte conditie: kromgetrokken, grauw, kleurloos en vol beschadigingen en overschilderingen. De compositie ging bovendien schuil onder een laag vergeelde vernis en oppervlaktevuil. Een eerste schoonmaakbeurt gaf volgens het museum “spectaculaire resultaten” en was het begin van een fascinerende ontdekkingstocht vol verrassingen.

De intensieve restauratie bracht een schat aan verborgen en unieke details aan het licht, aldus het museum in een persbericht. “Nu het vuil, de vergeelde vernislaag en overschilderingen zijn verwijderd, is de rijkdom van alle details weer ten volle te aanschouwen: vele bloeddruppels, een blinkend gouden reliëf als achtergrond, bloemen, planten, insecten en zelfs oksel- en schaamhaar op het lichaam van de gekruisigde Jezus.” Het Catharijneconvent noemt de restauratie van het paneel een van de interessantste ooit binnen de eigen collectie.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Maria na de restauratie. Meester van de Bewening van Christus te Lindau, De kruisiging, ca. 1425, Museum Catharijneconvent.

Detail. Meester van de Bewening van Christus te Lindau, De kruisiging, ca. 1425, Museum Catharijneconvent.

Detail. Meester van de Bewening van Christus te Lindau, De kruisiging, ca. 1425, Museum Catharijneconvent.

De kruisiging is een creatie van de Meester van de Bewening van Christus te Lindau. Zijn of haar echte naam is onbekend. De werkwijze van de schilder is bijzonder, vindt het museum. Op dit paneel zijn materialen en technieken uit verschillende kunstdisciplines verenigd.

“De achtergrond is in reliëf uitgevoerd, waardoor de figuren en ranken los lijken te komen van de achtergrond. Alsof er een beeldsnijder aan het werk was! De vergulding van het rankwerk doet denken aan middeleeuws edelsmeedwerk. Hiermee vormt De kruisiging een unieke schakel tussen de schilder-, beeldhouw- en edelsmeedkunst.”

Het herontdekte schilderij staat nu centraal in de zomerpresentatie Verborgen parel. Het paneel is schoongemaakt, maar nog niet volledig gerestaureerd. Restaurator Caroline van der Elst gaat van 15 tot en met 18 september in het museum live verder met haar werkzaamheden. Het is mogelijk om gedurende deze dagen met haar mee te kijken en vragen te stellen.

Verborgen parel, t/m 20 september in Museum Catharijneconvent, Utrecht

Share