Canadese impressionisten op reis door Europa

Wie aan impressionisme denkt, kijkt daarbij niet gelijk naar Canada. De National Gallery of Canada wil met een door Europa reizende tentoonstelling laten zien dat die schilderstijl toch ook zeer geliefd was onder kunstenaars uit dat Noord-Amerikaanse land. De eerste halte is Kunsthalle München, waar ze vanaf 19 juli te zien is.

Helen McNicoll, Sunny September, 1913. Foto: Idra Labrie.

De expositie, die in het Duits In einem neuen Licht: Kanada und der Impressionismus heet, bestaat uit ongeveer 120 schilderijen van zo’n 35 Canadese kunstenaars. Die buiten hun eigen land nauwelijks bekend zijn. Het museum wil daar verandering in brengen.

“Dit is een ontbrekend hoofdstuk in de geschiedenis van het wereldimpressionisme dat onder de aandacht moet worden gebracht van het publiek in het buitenland en thuis”, vindt conservator Katerina Atanassova, die de expositie samenstelde. “Hoewel ze individueel worden erkend vanwege hun prestaties in de Canadese kunstscene, zijn de bijdragen van de Canadese impressionisten als geheel onvoldoende in de juiste context geplaatst. Deze tentoonstelling wil die lacunes opvullen.”

Robert Pilot, Waiting for the Ferry, 1927, privécollectie.

Alle vertegenwoordigde schilders woonden en werkten enige tijd in Frankrijk en lieten zich daar inspireren door de Franse impressionisten, onder wie Monet, Renoir en Pissarro. Terug in Canada ontwikkelden ze nieuwe vormen van het impressionisme, geïnspireerd door het onvergelijkbare licht en de landschappen van het noorden.

De tentoonstelling bevat ook werken van vooraanstaande vrouwelijke kunstenaars, onder wie Mary Bell Eastlake, Emily Carr, Prudence Heward en Sophie Pemberton. Één sectie is geheel gewijd is aan afbeeldingen van vrouwen in hun vrije tijd.

H. Mabel May, Knitting, ca. 1915, collectie Pierre Lassonde. © Estate of H. Mabel May.

“Dit was een populair thema voor veel Canadese impressionisten”, aldus Atanassova. “Of het nu wordt uitgebeeld in het interieur van een huis, zoals in The Chintz Sofa van Helen McNicoll, of buiten, zoals in H. Mabel May’s Knitting, hun representaties gaven een gevarieerde interpretatie van een leven in harmonie met de natuur.”

Na afloop in München reist de expositie door naar Fondation de l’Hermitage in het Zwitserse Lausanne en Musée Fabre in het Franse Montpellier. In de herfst van 2020 keert de tentoonstelling terug naar Canada waar ze dan te zien is in de National Gallery of Canada in Ottawa.

In einem neuen Licht: Kanada und der Impressionismus, 19 juli t/m 17 november in Kunsthalle München, München, Duitsland

Share