Boodschappenmand is kunst in wereld Jessica Stockholder

Recensie

Soms tref ik ze aan in de natuur; aan hun lot overgelaten boodschappenmandjes. Achtergelaten door onverlaten, die niet wisten wat ze er anders mee moesten. Ze hadden er kunst van kunnen maken. Jessica Stockholder deed dat, zoals blijkt in haar tentoonstelling in het Centraal Museum.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Jessica Stockholder, Lay of the Land, 2014.

In blikvanger Lay of the Land zet ze een aantal winkelmanden letterlijk in de schijnwerpers. Zes hangende lampen belichten de oranje boodschappenhulpjes. Eronder reflecteren op barkrukken leunende verkeersspiegels de mandjes. Alsof Stockholder hiermee wil zeggen dat ook alledaagse voorwerpen mooi kunnen zijn en onze aandacht verdienen.

Jessica Stockholder, Inventory #JS467, 2008.

Jessica Stockholder, Pink Line, 2013.

Veel werk van de in 1959 geboren Amerikaanse kunstenaar bestaat uit voorwerpen of materialen die menigeen óf zelf in huis heeft óf weleens in handen had. Zo is Inventory #JS467 opgebouwd uit onder meer een ijsblokjesbakje, een nylon tasje, ijzerwaren en draad. En een e-readerhoesje (opgenomen in Pink Line) hebben velen ook in hun bezit.

Doordat de kunstenaar niet zelden ‘gewone’ spullen gebruikt, ogen veel van haar werken vrij eenvoudig. De creaties ontlokken sommigen wellicht de uitspraak “dat kan ik ook”. Ja, misschien wel, maar kom er maar op. Stockholder kwam erop; zij ziet de kunstwaarde van dingen. De expositietitel geeft dat ook al aan: Stuff Matters (spullen doen ertoe).

Ook spullen die hun functie hebben verloren, kunnen nog steeds van waarde zijn, vindt Stockholder, die de expositie zelf mede samenstelde. In de collectie van het museum vond ze bijvoorbeeld een negentiende-eeuwse gebroken spiegel. Door ontbrekende stukken spiegelglas is hij niet meer echt geschikt voor zijn doel. Ondanks of misschien juist wel dankzij dat gebrek is het een prachtig object.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Jessica Stockholder, In the Face of Drifting Eye (detail), 2019.

Jessica Stockholder, Extramural Coupling (detail), 2019.

Jessica Stockholder, Assist: 3 squared @ half scale, 2018.

Naast de spiegel hangt een kleurrijk touw dat naar boven leidt, de entresol in. Daar bevinden zich nog meer oude spiegels – uit het museum en uit een antiekwinkel om de hoek. Ze zijn onderdeel van een kunstwerk dat de kunstenaar speciaal voor deze ruimte creëerde.

In the Face of Drifting Eye is een van de uitbundige spektakels die deze kleurrijke tentoonstelling rijk is. Stockholder maakte een verfrissende show (dat Amerikaans-Engelse woord voor expositie is hier wel op zijn plaats). Ze hing haar eigen werk tussen dat van oude meesters en toont stukken van gelijkgestemde collega’s. Haar doel was om onze ideeën over het waardevolle en waardeloze op losse schroeven te zetten. En dat lukt haar heel aardig.

Jessica Stockholder: Stuff Matters, t/m 1 september in het Centraal Museum, Utrecht

Waardering: @@@@@@@@@@

Share