Boijmans leert mbo-studenten kritisch kijken

Aan de hand van kunst wil Museum Boijmans Van Beuningen mbo-studenten leren goed te kijken en kritisch na te denken. Om dat te bereiken, ontwikkelde het samen met de educatieve uitgever Codename Future het speciale programma Van kijken naar zien.

Mbo-studenten in Museum Boijmans Van Beuningen.

Het programma bestaat uit een bezoek aan het museum en een les voor in de klas. Centraal staat het gesprek en de interactie met de student. Het programma sluit aan op de burgerschapsmethode De maatschappij dat ben JIJ van Codename Future – die als doel heeft jongeren te vormen tot sociale zelfredzame burgers met een goed beeld van hun rol in de huidige en toekomstige samenleving.

In Van kijken naar zien staat het bekijken, analyseren en bespreken van kunstwerken in het museum centraal. Studenten trainen zo kritische kijk- en denkvaardigheden die belangrijk zijn voor de brede burgerschapsvorming. Tijdens een museumbezoek stappen de studenten even een andere wereld binnen. Kunstwerken lenen zich goed voor het bekijken van dingen vanuit andere perspectieven, vindt het museum.

“Door het samen bekijken van kunstwerken komt een gesprek over bredere thema’s op gang”, aldus het Boijmans in een persbericht. “Kunst biedt een veilige haven om aannames en vooroordelen boven water te krijgen en complexe thema’s bespreekbaar te maken.”

Mbo-studenten in Museum Boijmans Van Beuningen.

Museum Boijmans Van Beuningen werkt aan een methodiek van kunstbeschouwing die aansluit bij de denk- en leefwereld van mbo-studenten. Het wil zo bijdragen aan een betere integratie van kunsteducatie in het mbo. In het primair en voortgezet onderwijs is de kennismaking met kunst een verplicht onderdeel van het curriculum, maar in het mbo heeft kunsteducatie geen plek.

Het Boijmans vindt dat mbo-studenten zich in het museum net zo welkom moeten voelen als afgestudeerde academici. “Kunstbeschouwing draagt bij aan taalvaardigheid, sociale vaardigheden, het respecteren van andermans mening en open staan voor andere visies. Vaardigheden die zeer relevant zijn voor mbo-studenten, de vakmensen van de toekomst.”

De les in het museum is sinds dit schooljaar te boeken en de bijbehorende lesmodule Kritisch denken is naar verwachting vanaf volgend studiejaar beschikbaar. Het programma maakt deel uit van de programmaregeling Kunsteducatie voor mbo’ers, een initiatief van Fonds 21 om culturele instellingen te stimuleren kwalitatief en toegankelijk aanbod te ontwikkelen voor jongeren die een mbo-opleiding volgen.

Share