Boijmans koopt brieven James Lee Byars

Nieuws

De nomadische kunstenaar James Lee Byars (1932-1997) liet overal ter wereld zijn sporen achter. Tijdens zijn reizen schreef hij vele brieven en ansichtkaarten aan de Vlaamse museumdirecteur Flor Bex (1937). Museum Boijmans Van Beuningen heeft de complete correspondentie aangekocht.

 

Brief van James Lee Byars aan Flor Bex, 5-3-1979, potlood op dun wit papier met gedroogde bloemblaadjes, 23 x 242 cm.

Brief van James Lee Byars aan Flor Bex, 5-3-1979, potlood op dun wit papier met gedroogde bloemblaadjes, 23 x 242 cm.

 

Een brief op wit vloeipapier met daarin gedroogde bloemblaadjes, kattebelletjes met telkens maar één woord in zwart op kleine velletjes goudpapier: de Amerikaanse kunstenaar maakte ook van zijn correspondentie kunst. Al zou hij zelf dat woord er nooit voor hebben gebruikt.

De Vlaamse museumdirecteur Flor Bex leerde Byars kennen tijdens diens eerste tentoonstelling in de galerie Wide White Space in Antwerpen. In Bex vond de kunstenaar een medestander in het experiment, iemand die zijn (wilde) ideeën kon realiseren. Er bloeide een vriendschap op tussen Bex en Byars, die bepalend zou worden voor beider carrières.

De vele brieven die Byars schreef aan Flor Bex (en later ook aan diens vrouw Lieve Bex-Dedeyne) ontsluiten een belangrijke artistieke periode in het leven van Byars. In combinatie met de collectie brieven van Byars die het museum al in langdurig bruikleen heeft (aan De Appel-oprichter Wies Smals) en de integraal gepubliceerde brieven aan collega-kunstenaar Joseph Beuys) ontstaat een goed beeld van de werkwijze van Byars en van de manier waarop hij contact hield met de internationale kunstwereld.

Brief van James Lee Byars aan Flor Bex, 7-12-1985, goud potlood op maat rood papier met rood koordje, 78 x 58 cm.

Brief van James Lee Byars aan Flor Bex, 7-12-1985, goud potlood op maat rood papier met rood koordje, 78 x 58 cm.

James Lee Byars maakte naam met performances, maar creëerde later ook meer tastbare kunstwerken. Deze waren vaak extreem in maat en uitvoering. Momenteel is in het Boijmans een tentoonstelling te zien rondom het meest verontrustende werk van Byars: de enscenering van zijn eigen dood in een galerie in Brussel in 1994. Hij wist toen al dat hij leed aan een levensbedreigende ziekte en ‘oefende’ zijn dood voor een kunstpubliek. Carlos Becerra vertelt over The Death of James Lee Byars – (Brussel 1994 – Caïro 1997) is nog te zien tot en met 25 september.

Museum Boijmans Van Beuningen kon de brieven aankopen dankzij financiële steun van de BankGiro Loterij, Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds.

Share