Blik op kunst

Recensie

Als je Red Bull hebt gedronken, kun je het blikje waarin het zat, weggooien, maar je kunt er ook kunst van maken. Het Centraal Museum riep mensen op dat ook te doen en het resultaat is daar momenteel te zien.

Tjalling Werkman, Jacqueline Cuperus, Steven van Houten en Bernhard Kramer, Meet. Stop. Motion. Foto: Evert-Jan Pol.

Gezien de naam van het merk en de gevoerde reclamecampagne ligt de aanwezigheid van de nodige stieren, sommige met vleugels, en andere gevleugelde creaties voor de hand. Maar de meeste inzenders stapten af van dat idee en kwamen verrassender uit de hoek.

Van blik kun je bijna alles maken, blijkt op de expositie, waar zestig van de in totaal 250 inzendingen worden getoond. Zoals de sneakers van Tjalling Werkman, Jacqueline Cuperus, Steven van Houten en Bernhard Kramer. Of ze prettig lopen, is niet bekend, maar fraai zijn ze zeker. Meer ontwerpers zagen in de blikjes goed materiaal voor een kledingstuk. Victor Ferreira maakte een soort mantel voor een Viking, met bijpassende helm. En Maria Kleef zag er een Venetiaans carnavalsmasker in.

Monique van der Mei, Balance & Energy. Foto: Evert-Jan Pol.

De expositie zorgt verschillende malen voor een lach op het gezicht. Omdat de creaties aandoenlijk zijn, zoals de vliegende kolibrie van Monique van der Mei of Elke Migchels’ engel. Of omdat een ontwerp volledig onverwacht is. Een monstrans met Jezus aan het kruis (Femke Postma) zie je niet direct aankomen.

De expositie is klein – ze beslaat één zaal   – maar is zeker de moeite van een bezoekje waard. Het is een van die tentoonstellingen waar je vrolijk van wordt. En mocht je dorst krijgen: er is een koelvitrine met Red Bull aanwezig.

The art of can, t/m 29 oktober in Centraal Museum, Utrecht

Waardering: @@@@@@@@@@

Zie ook: Blikje wordt kunst

Share